social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

26 social media tips voor Financieel Adviseurs

In Blogs, Nieuws on

Geen tijd, weet niet waarover ik moet schrijven, geen inspiratie, daar zit mijn klant toch niet op te wachten…Het zijn zo maar een paar uitspraken die ik hoor van financieel adviseurs waarmee ik de zakelijke inzet van social media bespreek.

Ja, het kost tijd, energie en geld als je social media goed zakelijk wilt inzetten. Geen inspiratie of niet weten waarover je ‘moet’ schrijven, gaat er bij mij eigenlijk niet in. Als financieel adviseur heb jij ongelooflijk veel kennis in huis waarmee jij jouw klanten veel toegevoegde waard kunt bieden.

Dit zijn 26 tips om niet alleen waardevolle berichten te produceren, maar ook om er continuïteit in te brengen. Want dat laatste ontbreekt er nogal eens aan als ik rond kijk op jullie social media kanalen.

  1. De berichten (ook wel content genoemd) die je publiceert moeten in overeenstemming zijn met je andere marketinginspanningen. Stem dat goed op elkaar af. Werk je al met een  marketingkalender, neem deze social media berichten daar dan in op of werk met een aparte contentkalender.
  2. Je kunt natuurlijk zelf een contentkalender ontwerpen, maar je kunt hem ook van internet downloaden. Deze contentkalender gebruik ik zelf en voor mijn klanten.
  3. Bepaal je kern boodschap en je tone of voice. Bepaal welke eisen je stelt aan je uitingen, bijvoorbeeld of daar je logo op moet staan. Je wilt in één oogopslag herkenbaar zijn tenslotte.
  4. Ga 1 x per week of om de week met je team bij elkaar zitten en bepaal wat er die week aan blogs, items, actualiteiten in aanmerking komen voor een bericht op social media.
  5. Zoals ik al zei, je zit op een vracht aan kennis. Bekijk wat je met al die informatie en kennis aan blogs, berichten, tweets en dergelijke kunt maken. Social is vooral kennis delen en autoriteit en expertise opbouwen.

Thema

  1. Bedenk thema’s die voor jouw klanten toegevoegde waarde bieden en waarmee jij je als bedrijf kunt vereenzelvigen. Hierdoor kun je proactief berichten schrijven.
  2. Thema’s zijn bijvoorbeeld: (veranderende) wet- en regelgeving, welke gevolgen heeft Prinsjesdag voor mij en mijn klanten, tips en trucs.
  3. Heb je de hoofdthema’s vastgesteld, bedenk dan subthema’s die daaronder hangen.
  4. Kies eventueel een vast thema voor een vaste dag van de week/maand, bijvoorbeeld #FanPhotoFriday of #ThrowbackThursday een wekelijkse quote doet het ook altijd goed.
  5. Je hoeft niet alles zelf te bedenken. Kijk bijvoorbeeld eens op inhaakkalender.comDaar vind je allerlei inhaakmomenten, zoals Dag van de duurzaamheid, Dag van de Student,  Open Monumentendag, Europese week van de mobiliteit en ga zo maar door…Het hoeft niet allemaal bloedserieus te zijn. Mensen, ook jouw klanten, vinden het leuk om af en toe ook persoonlijke dingen te lezen.

 

Beeld

  1. Beeld is belangrijk op social media. Kijk eens op de website canva.com. Op deze website vind je al allerlei voorbeelden voor gebruik op Facebook, Twitter en andere mediakanalen. De maten zijn al goed. Je kunt hun beeldmateriaal gebruiken, vaak gratis soms tegen een kleine vergoeding of je eigen beeldmateriaal uploaden. Met andere woorden: de ideale site om mooi beeld te creëren voor al je kanalen.
  2. Een andere website waar je nog meer mogelijkheden hebt om beeld op te maken is Picmonkey. Deze site biedt echt uitgebreide mogelijkheden om het beeld helemaal naar je eigen look & feel op te maken.
  3. Je hebt niet altijd zelf direct goed fotomateriaal voor handen. Er zijn stockfoto sites waar je gratis en rechtenvrij beeld kunt downloaden of waar je een laag bedrag betaalt om de foto te mogen gebruiken. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Pixabay en 123rf.
  4. Bepaal welk type content je gebruikt. Denk aan bijvoorbeeld infographics, video, blog, foto, vlog, statistieken, links etc. Zorg dat je niet iedere dag eenzelfde type bericht verstuurd en combineer het altijd met iets van tekst.
  5. Op Facebook is het gebruik van live video heel erg in opkomst. Dit biedt je de mogelijkheid om in direct contact te komen en te zijn met je fans op Facebook. Jij kunt live bijvoorbeeld iets uitleggen over een bepaalde verzekering of over hypotheken en je kijkers kunnen je live vragen stellen waar je direct op kunt inspelen. In het begin misschien eng, maar daarna zal je zien dat je bereik omhoog gaat. Wel natuurlijk in de aanloop naar de live uitzending berichten posten dat je dit gaat doen…(is ook weer een bericht..;-))
  6. Sla je beeld en je teksten op in een aparte map, met een mooi woord contentbibliotheek. Op die manier kun je beeld en tekst ook hergebruiken.
  7. Zorg dat deze map voor iedereen toegankelijk is. Dus sla bijvoorbeeld op in Dropbox, Google Docs, Google Drive, Onedrive of Sharepoint en deel de map met je collega’s.
  8. Gebruik kleuren in je contentkalender waarmee je aangeeft of het een tip is, een blog, een quote, welk medium etc. Op die manier hou je ook overzicht van het soort content dat je plaatst.
  9. Maak twee mensen (indien mogelijk) verantwoordelijk voor het beheer en de coördinatie van de contentkalender. Dan heb je bij ziekte altijd een back-up. Deze persoon zorgt ervoor dat iedereen op tijd de afgesproken content aanlevert. Ook moet er natuurlijk iemand verantwoordelijk zijn voor het plaatsen van de berichten op de verschillende social mediakanalen.

 

Onderwerpen

  1. Ik noemde al Inhaakkalender.com als je het even echt niet meer weet. Andere manier om aan nieuws te komen, is Google Alert. Geef een aantal trefwoorden in die voor jouw vakgebied relevant zijn en deze (nieuws)onderwerpen lopen automatisch je mailbox in.
  2. Om te voorkomen dat je mailbox overspoeld raakt, is het aan te raden een filter in je mailbox aan te maken en deze Google Alerts in een aparte map in je mailbox binnen te laten komen.
  3. Je hoeft overigens niet alle informatie zelf te bedenken. Kom je een ongelooflijk relevant artikel tegen dat toegevoegde waarde biedt aan jouw doelgroep deel het dan ook met je doelgroep.
  4. Weet dat als je bijvoorbeeld een blog schrijft, je dit meerdere keren op bijvoorbeeld Twitter kunt plaatsen met elke keer een iets andere tekst …Zorg ervoor dat je er een afgekorte link bijplaatst zodat mensen op je website uitkomen. Uiteindelijk moet al het verkeer daar natuurlijk heen.

 

Tools

  1. Om je content niet elke dag te hoeven plaatsen, zijn er diverse ‘tools’ waarmee je dat niet alleen op alle kanalen tegelijk kunt doen, maar ook nog eens kunt inplannen. Deze dashboards zijn gratis of betaald. Voorbeelden zijn TweetdeckHootsuite en bijvoorbeeld Buffer. Uiteraard zijn er veel meer, deze zijn in ieder geval gratis als je maar op een beperkt aantal kanalen berichten wil plaatsen.
  2. Deze dashboards, zeker Tweetdeck en Hootsuite, bieden je tegelijkertijd de mogelijkheid om niet alleen te monitoren wat er over je eigen bedrijf gezegd wordt, maar ook te luisteren naar je doelgroep en in te haken op vragen die er leven. Ook dan laat je zien dat jij de expert en de autoriteit bent op jouw terrein. Bovendien kun je ook prima zien wat je concullega’s doen op social media.
  3. Er zijn nog wel meer tips te bedenken, maar de belangrijkste is: Ga het doen. Je zult zien dat het zijn vruchten gaat afwerpen. Ja, het kost tijd en energie en uiteindelijk ook geld, maar het gaat je ook nieuwe klanten en tevreden klanten opleveren.

2 Reacties

  1. Berend 2 maanden geleden

    Dank voor het uitgebreide verhaal en alle tips. Ik ga er zeker een aantal van gebruiken. Misschien nog, ter overweging, een kleine tip voor jou. Laat alle externe links die je gebruikt openen in een aparte tab, dan blijft jouw pagina altijd geopend (blijft men op je pagina) en is het makkelijk archiveren en switchen.

    • Auteur
      Manon Vonk 1 maand geleden

      Txs Berend. Goede tip. Ga ik doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*