social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Eric Herben (De Hypotheker): ‘Bij de klant aan tafel is mooiste wat er is’

In Blogs, Nieuws on

Eric Herben (49) is franchisenemer van De Hypotheker in Stadskanaal en mede-eigenaar van de franchisekantoren in Veendam en Appingedam. “Wij zijn een dorpskantoor aan de rand van Nederland. Wij doen alles, van hypotheken, verzekeringen, consumptief krediet tot het laten verzorgen van de belastingaangifte. En ja de inzet van social media is belangrijk al was het alleen maar om dingen aan de kaak te stellen.”

Samen met de klant aan tafel zitten is volgens Herben het mooiste wat er is aan zijn vak. “Aan het gedoe er omheen kan ik mij soms mateloos ergeren. Het zou fijn zijn als geldverstrekkers gewoon hun boerenverstand zouden gebruiken en niet altijd hun handboek of computer volgen. We horen te vaak de computer ‘says No!’. Ik krijg soms situaties aan mijn bureau die op basis van gezond verstand zouden moeten kunnen. Er is wel enige ruimte voor maatwerk maar geldverstrekkers zijn erg voorzichtig of willen helemaal niet. Een doorstromer die van een maandlast van € 600 naar een nieuwe woning van € 400 doorstroomt, krijgt soms nee te horen omdat de lening ten opzichte van het inkomen niet past. Dat is nu een voorbeeld waar ik over twitter”, aldus Herben.

“Dat is het moment dat ik social media inzet. Op die manier kan ik prikkelen en hoop ik een reactie te krijgen. Die krijg ik vaak ook omdat ze het niet leuk vinden om op Twitter of LinkedIn op die manier in de spotlight te komen. Als ik het echter via de telefoon probeer, wat ik natuurlijk altijd eerst doe, krijg ik het niet altijd voor elkaar. Dat is toch van de zotte, of niet?” “Daarnaast gebruik ik social media om exposure voor mijn bedrijf te krijgen. Ik ben aangesloten bij Advieskeuze.nl en als ik daar een beoordeling krijg, wordt die automatisch online geplaatst.”

Delen en leren
“Social media gebruik ik niet om met klanten in contact te komen. Facebook gebruik ik privé wel, maar zakelijk niet. Heb het al druk genoeg met Twitter en LinkedIn”, lacht Herben. “Op Twitter hebben we een ‘hard core’ groepje van vakgenoten, niet alleen van De Hypotheker maar juist éénpitters die zelf hun kantoor runnen. We delen daar veel informatie met elkaar en leren ook vooral van elkaar. Dat heeft voor mij absoluut toegevoegde waarde. Er komt eigenlijk altijd antwoord op een vraag. We zien elkaar ook niet als concurrenten, maar als vakgenoten.”

Ik wil graag zelf met de klant aan tafel

Met klant aan tafel
“Ik wil nog niet virtueel met de klant aan tafel zitten. Natuurlijk hebben wij de techniek in huis om ook op een andere manier contact te hebben met onze klanten, maar ik wil graag met de klant zelf aan tafel. Uiteraard moet dat wel toegevoegde waarde bieden. Sommige klanten spreek ik jaren niet en andere zie ik trouw omdat zij via ons kantoor hun aangifte laten verzorgen. Bovendien wordt de nazorg na het hypotheekadvies door het hoofdkantoor verzorgd en aan het versturen van verjaardagskaarten doe ik niet. Dan moet je consequent iedereen elk jaar een kaart sturen. Ons kantoor bestaat 25 jaar, dat zouden heel wat kaarten zijn op jaarbasis. Ik zie er de toegevoegde waarde niet van in.”

Alleen zenden werkt niet
Herben ziet veel van zijn collega-adviseurs vooral ‘uitzenden’ op social media. “Volgens mij zitten klanten daar helemaal niet op te wachten. Sterker nog, het veroorzaakt alleen maar ruis. Wie zit er nu te wachten op een bericht dat de starter de koop van een woning uitstelt? Niemand toch. Of geen hypotheek nodig heeft om een woning te kopen. Het merendeel wil graag kopen, weten wat het kost en waar ze rekening mee moeten houden. Dan voegt dit soort berichten weinig toe. Beter is om die klant tips geven dat hij zijn mobiel in 1 keer moet betalen, moet sparen voor de aankoop en kritisch moet zijn welk huis hij koopt. Dan ben je, naar mijn mening, van toegevoegde waarde. Uiteraard moet eenieder wel doen wat hem goed lijkt. Anders gaan we weer op elkaar lijken en dat moet ook niet. Ik geloof wel in reviews. Op die manier kom je ook hoog in Google en word je sneller gevonden.”

Jongeren
Social media gebruikt Herben ook niet om jongeren te bereiken. “Jongeren bereik ik via de ouders. Zij doen de grootste aankoop van hun leven en daar willen ze graag persoonlijk advies bij. Ik realiseer mij dat het wellicht in de stad anders is, maar dit is een dorp. Iedereen kent iedereen. Ik constateer ook de laatste paar jaar dat mensen voor hun hypotheek niet meer automatisch naar hun huisbank gaan. Vroeger was het vanzelfsprekend de eigen bank, maar men weet inmiddels ook dat onafhankelijk advies veel geld kan schelen.” Op de vraag of een jongere via Facebook een scooterverzekering zou moeten kunnen sluiten, zegt hij na lang aarzelen: Nee, ze zullen vaak voor de goedkoopste premie kiezen en overzien de gevolgen van hun keuze niet. Overigens steek ik meteen de hand in eigen boezem. Wij zijn kennelijk als adviseursgilde niet of te weinig in staat bij zoiets ogenschijnlijk simpels als een scooterverzekering onze toegevoegde waarde over de bühne te krijgen.”

Lokaal bedrijf kan Facebook prima  inzetten voor  branding van  bedrijf

Herben is wel van mening dat je als lokaal bedrijf Facebook prima kan inzetten voor de branding van je bedrijf. “Ik doe het niet, maar dat wil niet zeggen dat een ander het niet zou moeten doen. Bij ons is de centrale organisatie al actief op Facebook. Dat wil ik aanvullend niet meer doen. Ik denk wel dat klanten een positief gevoel bij hun adviseur hebben als deze op social media actief is.”

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*