social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Facebook gaat ‘clickbait’ bestraffen – TIP #4

In Blogs, Nieuws on

Het kwam vorige week overal voorbij, ‘Facebook gaat ‘engagement bait’ of ‘clickbait‘  bestraffen. Jij vraagt je dan af: ‘wat is dat dan? Het is eigenlijk gewoon een hip woord voor het oproepen tot likes of een reactie.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • De oproep om iemand te taggen onder een bericht
  • Klik op duimpje als je bent voor persoon A of klik op hartje als je bent voor persoon B
  • Like en share deze post om kans te maken op een mooie reis
  • Of: deze mensen gaan trouwen in 2018, gevolgd door een plaatje met diverse namen vermeld.

Dit is een kleine selectie, maar Facebook staat vol met dit soort berichten en elke dag kom je er wel meerdere tegen. Het is heel erg in opkomst, want het werkt als een tierelier voor je interactie en het organische bereik. Alleen, het mag dus niet.

Dat is al een hele tijd zo, maar Facebook gaat het nu daadwerkelijk handhaven. Kort gezegd, betekent het dat Facebook je bereik gaat beïnvloeden met haar algoritme, waardoor dit soort berichten minder goed gaan werken. Ze passen dat niet alleen toe op de berichten waarin dit voorkomt, maar ook op andere berichten die je plaatst.

Goede zaak
Persoonlijk vind ik dit een goede zaak. Naast het feit dat het mijn tijdlijn vervuilt, zorgt het ook voor verkeerde volgers. Jij bent een zakelijke dienstverlener en jij verloot bij de 500e like op je pagina een mooie Bluetoothspeaker. Ongetwijfeld gaan je likes nu sneller toenemen, wie wil er nou niet een speaker winnen? Maar zitten er tussen die snel vergaarde likes ook daadwerkelijk mensen die geïnteresseerd zijn in je zakelijke diensten? Ik zeg van niet.

Niet om vragen
Dat is ook precies de reden dat ik dit soort acties niet zal gebruiken om het aantal likes op mijn zakelijke pagina te vergroten. Ik wil juist het aantal likes vergroten door een relatie met mijn doelgroep op te bouwen. Dat doe ik door waarde te creëren met mijn berichten, door te luisteren naar mijn doelgroep en door afwisselend en onderscheidend te zijn. Als mijn berichten namelijk van waarde zijn en inspelen op de behoefte van mijn (potentiële) klanten, dan komen die likes en reacties vanzelf. Dan hoef ik er niet om te vragen!

Kwaliteit of kwantiteit
Er is een tijd geweest dat je zo snel mogelijk veel volgers moest krijgen op je zakelijke Facebookpagina. Natuurlijk is het aantal volgers nog steeds belangrijk omdat daarmee het bereik van je berichten ook groter is. Maar zoals al aangegeven, je wilt kwalitatieve volgers. Volgers die oprecht geïnteresseerd zijn in je product of dienstverlening. De verkeerde volgers op je zakelijke pagina heeft namelijk ook gevolgen als je gaat adverteren.

Adverteren
Als je net begint op Facebook zal het lastiger zijn om snel naar een leuk aantal volgers te groeien. Bovendien is het je wellicht opgevallen dat het organisch bereik van je berichten op Facebook sowieso behoorlijk is afgenomen. Facebook sleutels aan zijn algoritme. Misschien wel met als doel dat mensen dan uiteindelijk kiezen voor adverteren om nog bij de juiste doelgroep onder de aandacht te komen.

Denk goed na over welke doelgroep je wilt bereiken en steek daar ook tijd en energie in om je doelgroep(en) goed samen te stellen. De mensen die je wilt bereiken, gaan reageren, gaan je pagina liken of delen je berichten. Vergeet ook niet om de mensen die reageren op je berichten uit te nodigen je pagina leuk te vinden. Ze reageren namelijk omdat je bericht waarde had voor hen. Waarschijnlijk zijn ze dan ook geïnteresseerd om meer van dat soort berichten te zien.

Vergeet ook vooral niet om te reageren als mensen reageren op je berichten. Alleen dan ontstaat de interactie die je wilt.

Kortom, er zijn genoeg manieren om interactie te creëren op je zakelijke pagina op Facebook. Manieren die door Facebook worden toegestaan en die niet zorgen voor een verlaagd bereik.

Loop jij toch nog tegen het probleem aan dat je bereik te laag is? Ik help je graag, neem gewoon even contact op!

15 kansen die jij laat liggen als je Facebook niet zakelijk inzet

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*