social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Maaike Verhoef: ‘Het internet is mijn etalage’

In Blogs, Nieuws on

Maaike VerhoefOktober vorig jaar startte erkend Hypothecair Planner Maaike Verhoef haar eigen advieskantoor: AdviesMetMINT (Advies Met Meer Inzicht Naar Toekomst). Voor haar als starter is het internet en dus ook social media heel belangrijk voor haar zichtbaarheid. Evenals de reviews op Advieskeuze.nl. “Het begint zijn vruchten af te werpen.” Maaike is de negende ondernemer in de financiële dienstverlening die ik interview over de zakelijke inzet van social media.

“Na elf jaar als hypotheekspecialist gewerkt te hebben voor de Vereniging Eigen Huis, heb ik vorig jaar zomer de stap gezet om voor mijzelf te beginnen. In juli 2016 heb ik de AFM-vergunning aangevraagd en sinds oktober van dat jaar ben ik echt als zelfstandig ondernemer aan de slag en met heel veel plezier”, zegt Maaike.

Etalage
“In het begin was het natuurlijk heel spannend. Ik werk vanuit huis. Veel van mijn werk komt uit mijn netwerk. Mijn website helpt daar zeker bij. Als startende ondernemer moet je zichtbaar zijn. Je website is daarin stap 1, maar social media speelt daar ook een belangrijke rol in. Het internet is echt mijn etalage. Door mij daar goed te profileren en mijn kennis en expertise te laten zien, krijg ik nu via die kanalen eveneens vragen en dus ook klanten.” Wat Maaike ook zeker helpt in het zichtbaar zijn is de website Advieskeuze.nl en de reviews die haar klanten daar opzetten. “Het voordeel van Advieskeuze is dat de website op nog heel veel andere websites staat. Als klanten een review achterlaten, sta ik op dat moment even bovenaan op de website en dus ‘in the picture’. Ik merk dat mensen die bij mij aankloppen voor advies, vaak via Advieskeuze.nl of via een van de websites waar Advieskeuze.nl op staat, zoals de site van de Consumentenbond, mij vinden.”

Als startende ondernemer moet je zichtbaar zijn

Social Media
Maaike is met haar bedrijf actief op Facebook en LinkedIn. “Ik zit nog in de uitprobeerfase. Dus ik deel zowel inhoudelijke berichten als een combinatie van persoonlijk en inhoudelijk. Mijn ervaring is dat de combi het meeste bereik krijgt op zowel Facebook als LinkedIn. Facebook is eigenlijk ‘een soort van feestje waar je mensen ontmoet’ en daar plaats ik vooral leuk en persoonlijk nieuws op mijn zakelijke pagina. Ik heb een bericht geplaatst over mijn 1-jarig bestaan op zowel Facebook als LinkedIn. Op Facebook haalde ik daarmee een bereik van bijna 3.000 mensen en op LinkedIn hebben meer dan 10.000 mensen dat bericht gezien. Ook een berichtje over mijn nieuwe website haalde meer dan 10.000 views. Terwijl echt inhoudelijke berichten minder goed scoren.”

Wel of niet zakelijk inzetten
Op de vraag of financieel adviseurs social media zakelijk zouden moeten inzetten, luidt het antwoord dat dit voor iedereen verschillend is. “Ik heb gemerkt dat het voor mij als startende ondernemer heel goed werkt om zichtbaar te worden. Dat werpt nu al zijn vruchten af. Ben je al een gevestigde ondernemer met een grote klantenportefeuille dan is de noodzaak waarschijnlijk minder aanwezig. Het moet natuurlijk wel toegevoegde waarde bieden. Ik denk overigens wel dat als je social media op een goede manier inzet je daarmee wel nieuwe doelgroepen kunt bereiken. Veel jongeren zijn daar natuurlijk aanwezig. Als we ze nu bereiken is het vaak nog via de ouders die het advies geven om met hun eigen adviseur in gesprek te gaan. Overigens blijkt wel uit onderzoek dat als ze echt voor een belangrijke keuze staan, bijvoorbeeld een hypotheek, dat ze dan kiezen voor persoonlijk advies. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat wij bij hun op het netvlies staan. Social media kan daar zeker goed bij helpen.

Persoonlijke aandacht
Maaike gelooft heel erg in persoonlijke aandacht voor haar klanten. “Dat betekent dat ik mijn klanten bijvoorbeeld een kaart stuur als ze jarig zijn of ze vlak voordat ze de notaris bezoeken nog een WhatsAppje stuur om ze succes te wensen. Ik ga langs als ze in hun nieuwe huis zitten. Uiteindelijk gaat het erom dat je een band moet opbouwen met je klanten zodat ze ook na het sluiten van de hypotheek bij jou komen voor advies. Dat is ook de reden dat ik op social media actief ben. Ik zou dat nog veel beter en meer gestructureerd moeten aanpakken. Zo zou ik eigenlijk met een contentkalender moeten werken en per week berichten bedenken en het via een dashboard inplannen en monitoren. Dat is wel een vereiste dat als je het gaat doen dat je het gestructureerd moet aanpakken. Ik vind wel dat je op social media ook zichtbaar zou moeten zijn. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Op die manier bouw je ook vertrouwen op.”

Ik moet social media meer gestructureerd aanpakken

Aan tafel bij de klant
Kijkend naar de toekomst denkt Maaike dat ‘het zelf doen’ via internet steeds makkelijker zal worden voor mensen. “Nu doe ik zelf nog de bemiddeling van hypotheken, dat zal straks wellicht anders zijn. Het liefst wil ik de hele dag bij klanten aan tafel zitten en adviseren. De administratie doe ik graag voor mijn klanten maar is niet het leukste onderdeel van mijn werk. Ik denk dat (hypotheek)advies uiteindelijk een combinatie wordt van zelf doen door de klant en het advies door een deskundig adviseur. Veel informatie en gegevens kunnen natuurlijk al via partijen als Ockto (Ockto verzamelt vanuit de bron relevante financiële gegevens over consumenten en hun huishouden) opgehaald worden. Doordat ik straks minder met administratie zal bezig zijn, hou ik meer uren over om te adviseren. Eén en ander zal zich ook vertalen in een ander tarief voor hypotheekadvies. Ik denk wel dat als je mensen van A to Z ontzorgt, daar ook een hoger tarief tegenover mag staan.”

Hoe doet de branche het op social media?
Maaike is vooral gefocust op de hypotheekbranche en ziet daar wel dat zeker de grote ketens actief zijn op social media. “Maar als je mij nu vraagt welke financieel adviseur of Hypothecair Planner voor mij een voorbeeld is op social media, dan moet ik het antwoord schuldig blijven.”

Download de 26 social media tips om zelf actief en goed aan de slag te gaan met social media

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*