social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Waarom Twitter en hoe zet je een Twitterprofiel op – TIP #1

In Blogs, Nieuws on

TwitterTwitter is toch tanende? Wat heb je zakelijk nu nog te zoeken op Twitter. Op Twitter gaat het alleen maar hard tegen hard, kortom het is er zeker niet gezellig. Dit zijn zo maar wat geluiden die je hoort als het over Twitter gaat. Het gebruik van Twitter lag begin 2017 op 2,6 miljoen Nederlanders, waarvan dagelijks 871.000 mensen actief waren op dit platform. De cijfers over het hele jaar 2017 zijn nog niet bekend. En ook ik ben benieuwd op Twitter stabiel is gebleven of dat het gebruik afgenomen is. Twitter doet er in ieder geval alles aan om het gebruik weer te laten toenemen. Zo is het aantal te gebruiken tekens niet meer beperkt tot 140 maar mag je nu 280 tekens gebruiken.

Maar waarom zou je Twitter zakelijk inzetten, want dat is eigenlijk de vraag. Net als alle andere social mediakanalen is het goed voor je naamsbekendheid. Het is ook een uitstekend medium als je een hulpvraag hebt. Mensen reageren snel op je vraag. Bovendien leent Twitter zich uitstekend om te ‘luisteren’ naar je klant of beoogde klant. En met luisteren bedoel ik niet fysiek luisteren maar virtueel luisteren. Gewoon door bepaalde trefwoorden of hashtags in te geven en kijken wat er over dat onderwerp gezegd of gevraagd wordt. Als jij denkt dat je nuttige kennis kunt delen of het antwoord hebt, doe je dat. Op die manier bouw je langzaam maar zeker een expertstatus op. Bovendien biedt Twitter een uitgebreide zoekfunctie waar ik in een ander artikel meer aandacht aan zal geven.

Persoonlijk vind ik Twitter heel erg leuk om bijvoorbeeld bepaalde TV-programma’s of een voetbalwedstrijd te volgen. Ik kijk nooit naar programma’s als ‘Boer zoekt vrouw’ of “The voice of Holland’ of “Heel Holland bakt’, maar op Twitter is dit wel heel erg leuk om te volgen.

Dus, ja het is interessant om Twitter ook zakelijk in te zetten. Heb je nog geen Twitterprofiel, volg dan onderstaande stappen en ook jij beschikt in ‘no time’ over een Twitteraccount.

Een goed Twitterprofiel opzetten? Ik neem je stap voor stap mee om je Twitterprofiel aan te maken!

 

Stap 1. Ga naar www.twitter.com en klik op registreren.

Stap 2. Vul je volledige naam, emailadres en een wachtwoord in en klik vervolgens op Registreren.

 

Stap 3. In dit scherm kun je jouw telefoonnummer invoeren voor extra beveilingsopties. Let op, het is niet verplicht. Je kunt deze stap overslaan!

 

Stap 4. Tijd om je gebruikersnaam te kiezen. Let op, deze kun je later nog wijzigen. Heb je al andere social media kanalen? Zorg dan voor consistentie en gebruik dezelfde naam. Je gebruikersnaam mag maar 15 tekens lang zijn. Houdt ook daar rekening mee! 

Stap 5. Gefeliciteerd, je hebt succesvol een Twitterprofiel aangemaakt. Je gaat nu een aantal stappen doorlopen om je profiel aan te kleden, zodat je daarna je 1e tweet kunt verzenden.

Stap 6. Bij deze stap kun je je interesses aangeven. Door een aantal onderwerpen aan te vinken krijg je van Twitter een aantal volgsuggesties. Staat je onderwerp er niet bij? Dan kun je ook nog zoeken op bepaalde onderwerpen. 

Stap 7. Deze stap biedt je de mogelijkheid om te kijken of contacten van jou al op Twitter zitten. Je kunt ze uploaden via Gmail of Outlook. Deze stap is niet verplicht en kun je overslaan. 

Stap 8. In deze stap geeft Twitter jou bepaalde volgsuggesties. Het is aan jou om te beslissen of je deze mensen ook daadwerkelijk wilt volgen. Wil je ze niet volgen? Zorg dan dat het vinkje uitstaat. 

Stap 9. Wil jij graag een melding ontvangen als je nieuwe volgers hebt, genoemd wordt of bijvoorbeeld geretweet wordt? Dan kun je in deze stap die meldingen inschakelen. Geen meldingen ontvangen? Dan kan dat ook! 

Stap 10. Je krijgt nu een kleine rondleiding van Twitter. Mijn advies is om deze rondleiding even snel te volgen zodat je wat beter bekend raakt met Twitter. 

Stap 11. Je profiel is bijna af, tijd voor de laatste paar stappen. We gaan je profiel nu verder invullen. Klik op je gebruikersnaam! 

 

 

 

Stap 12. We beginnen met het selecteren van je profielfoto en omslagfoto. Heb je al andere social media kanalen? Gebruik dan dezelfde foto’s. Zo houd je overal dezelfde look & feel, wat belangrijk is voor de herkenbaarheid voor eventuele klanten. Gebruik voor je profielfoto een afbeelding van 400×400 pixels en gebruik voor je omslagfoto 1500×500 pixels. Klaar met toevoegen? Vergeet niet je wijzigingen op te slaan. 

Stap 13. De laatste stap voordat je Twitterprofiel staat. In deze stap vullen we je biografie, website en locatie in. Het is belangrijk dat je deze invult omdat het ook punten zijn waarop je gevonden kunt worden. Je bio moet je in 160 tekens schrijven. Hou die dus kort maar krachtig, vertel iets over wie jij bent en wat je bedrijf doet. Bij locatie vul je plaatsnaam in van je bedrijf, gebruik niet een straatadres i.v.m. je privacy. Bij website vul je uiteraard je bedrijfswebsite in. Ook kun je de themakleur van je profiel veranderen. Een optie zou zijn om die te veranderen naar je huiskleur. Dit is niet noodzakelijk, maar een persoonlijke afweging. Kies uiteraard voor wijzigingen opslaan als je klaar bent. 

Gefeliciteerd, je hebt nu succesvol een Twitter profiel aangemaakt. Tijd om aan de slag te gaan en je 1e tweet te plaatsen. Laat mij weten wat je gebruikersnaam is en ik ga je volgen.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*