social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

BestKees: naar landelijke dekking met behulp van social media

In Blogs, Nieuws on

BestKees

Kees Hendriks groeide op in een ondernemersgezin, waarbij oprechte aandacht voor de klant hoog in het vaandel stond. “Als je oprechte aandacht hebt voor de klant, ga je er ook geld mee verdienen”, zegt Kees. Met zijn nieuwe bedrijf BestKees is hij terug van weggeweest. “Zonder de inzet van social media zou niemand weten van het bestaan van BestKees.”

Na zijn opleiding ging Kees aan het werk bij Delta Lloyd. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en in 1994 maakt hij de overstap naar het intermediair door aan de slag te gaan bij Roelands Verzekeringen. In 1999 neemt hij het bedrijf over met de bedoeling er het mooiste bedrijf van Nederland van te maken. “Dat is gelukt. In 2014 werkten er 15 mensen, hadden we mooie volmachten en toch miste ik iets. Eerlijkheid is een van mijn kernwaarden en daarmee kwam ik in conflict met banken en verzekeraars. Dat beperkte mij in mijn vrijheid. Reden om mijn bedrijf te verkopen en na te denken welke steen ik nog kon verleggen.”

Fietsend naar Rome

Kees besluit om na de verkoop van zijn bedrijf op de fiets te stappen met Rome als eindbestemming. “Ik wilde mijn leven fietsen en heb tegen mijn vrouw en kinderen gezegd dat ik even een maandje weg was.” Daarna volgde een verbouwing van zijn huis. Hij start met een nieuw bedrijf, maar dat is van korte duur. Uiteindelijk doet hij een periode niets om tot de conclusie te komen dat zijn passie ligt bij het helpen van mensen met financiële vraagstukken. BestKees is geboren. Jouw droom onze uitdaging, luidt de slogan.

Wat wil je écht?

“Door de complexiteit van de producten en de opkomende robotisering ben ik van mening dat mensen steeds meer behoefte hebben aan advies. Zij zien door de bomen het bos niet meer. Met BestKees wil ik zowel de particulier als de ondernemer helpen, waarbij hun wensen het uitgangspunt zijn. Wat wil je als mens, als ondernemer en wat heb je nodig om dat te bereiken. Als Financial Life Planner ben ik in het bezit van alle denkbare Wft-diploma’s, maar ik doe niet aan bemiddeling, niet aan productadvies en ben dus ook niet ingeschreven bij toezichthouder AFM”, vertelt Kees.
De KvK-inschrijving voor BestKees dateert van 1 oktober 2017, de echte start was in januari 2018. Kees is tevreden over de eerste zes maanden. “Het gaat goed. De klanten zijn content en ik merk dat de formule aanslaat.” Die formule is eigenlijk heel simpel. De klant is namelijk het uitgangspunt. “De verzekeringsbranche is heel productgericht, waar ik mensgericht ben. Uitgangspunt is de wens(en) van de klant. En vervolgens kijk je dan wat er aan vermogen is en maak ik een blauwdruk van de financiële situatie.” Hij richt zich niet op de top van de markt. “Ik wil juist de mensen daaronder bereiken.”

Ik ben heel actief op social media

Netwerk voor klantenwerving

Zoals voor elk startend bedrijf is het krijgen van klanten een uitdaging. “Ik ben heel actief op social media. LinkedIn, Facebook en Instagram zijn de kanalen die ik inzet. Op Facebook zitten veel van mijn vrienden en familie en die zet ik in om mijn boodschap verder te verspreiden. Op LinkedIn heb ik natuurlijk mijn zakelijke netwerk en als je al 20 jaar als ondernemer gewerkt hebt, heb je een groot netwerk. Dat zet ik dan ook in. Daarnaast bezoek ik uiteraard netwerkbijeenkomsten en werk ik samen met financieel adviseurs die klanten naar mij doorverwijzen.”

Social media strategie

Om social media goed in te zetten, moet er een plan liggen wat consequent uitgevoerd wordt. “De eerste zes maanden zijn we alleen maar bezig geweest met de branding van BestKees. Wie zijn we, wat doen we en voor wie? Daarbij heb ik ook veel beeld van mijzelf ingezet. Ik ben tenslotte BestKees. Nu gaan we starten met de tweede fase en ga ik veel meer op de inhoud zitten. Ik wil dat mensen casussen gaan herkennen. Vaak is de vraag van klanten al latent aanwezig. Door met een herkenbare casus te werken, wil ik het latente omzetten in een behoefte. Nu breekt ook de periode aan waarin we helder gaan communiceren richting de beoogde doelgroepen. Dat zijn ondernemers, zowel jonge, startende ondernemers als al gevestigde ondernemers, 55-plussers en weduwen en weduwnaars. Ik merk dat bij die laatste groep heel veel vragen leven. Deze doelgroepen bereik ik via social media, maar ook via financieel adviseurs en accountantskantoren.” In een derde fase van de social mediastrategie richt BestKees zich op het aantrekken van franchisers.

Geduld als voorwaarde voor continuïteit

De inzet van social media vergt discipline, doorzettingsvermogen en ook geduld. “Vandaag beginnen, betekent niet dat je morgen klanten hebt. Je moet je boodschap vaak repeteren om op het netvlies te komen en te blijven. Ik zie te weinig advieskantoren actief op social media. Een traditioneel kantoor wordt geleefd door de waan van de dag. Financial Life Planners zijn wel actiever op social media maar naar mijn idee ook nog te veel productgericht. Niemand lijkt te beseffen dat de wereld omgekeerd is. De klant staat aan het roer.” Kees zelf zou ook willen dat het allemaal wat sneller gaat. “Om dat proces van zichtbaarheid te versnellen, heb je (veel) budget nodig. Geduld is echt een schone zaak. Ik heb nu 35 klanten en wil ook met abonnementen gaan werken. Een financieel plan vergt onderhoud. Op die manier bouw je continuïteit in voor je onderneming.”

Een tip heeft Kees ook voor collega’s die social media zakelijk willen inzetten. “Denk goed na wat je doelstelling is met social media. Wat is je missie, daaruit volgt je strategie en daarop kan je de social media campagne afstemmen.”

Denk goed na wat je doelstelling is met social media

Delen is vermenigvuldigen

De ambities van Kees zijn groot. “Ik wil met BestKees doorgroeien naar uiteindelijk een landelijke dekking. Het gaat om delen en vermenigvuldigen en aan de basis staat vertrouwen. Ook voor dit doel zet ik social media in.” Wensen heeft hij natuurlijk ook nog wel. “Ook ik kan nog meer klanten gebruiken. Daarnaast zou het mooi zijn als onze adviezen fiscaal aftrekbaar zouden zijn. Dat is nu niet zo en zou het voor klanten aantrekkelijker maken om in zee te gaan met een financieel planner.”

De tarieven van BestKees variëren tussen de € 500 en de € 3.500. “Het is afhankelijk van de complexiteit en ik weet dat ik geld bespaar voor mijn klanten. Ik vind dat financiële planning voor iedereen toegankelijk moet zijn.”

BestKees is op de volgende social mediakanalen te volgen:

Facebook, LinkedIn bedrijfspagina, LinkedIn profiel, Instagram

 

 

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*