social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

En bedankt Mark… – TIP #7 Facebook, privacy en adverteren

In Blogs, Nieuws, Tips on

Begin je net lekker te draaien op Facebook met je advertenties, is er een enorm datalek bij Facebook. Het nieuws kan je niet ontgaan zijn. Dit heeft ook gevolgen voor adverteren op Facebook.

Via apps op Facebook zijn gegevens van plusminus 87 miljoen gebruikers ‘buit’ gemaakt door extern bedrijf Cambridge Analytics. Als reactie hierop heeft Facebook verschillende wijzigingen doorgevoerd die de privacy-instellingen makkelijker vindbaar moeten maken. Het moet de gebruiker meer controle geven over zijn data en privacy.

Wat zijn de wijzigingen van Facebook?

Er komt een nieuw Privacy overzicht Menu. Dit maakt het makkelijker om je data te controleren en te beïnvloeden. Door middel van het nieuwe privacy menu moet het mogelijk zijn:

  • je account beter te beveiligen
  • je persoonlijke informatie beter te controleren
  • invloed uit te oefenen op de advertenties die je ziet
  • managen wie wat van jou ziet

Daarnaast komen er tools om je data die jij op Facebook hebt staan te downloaden en gemakkelijker te verwijderen. Vanuit het principe dat jij uiteindelijk eigenaar bent van je data en niet Facebook.

Hoe beïnvloeden de wijzigingen van Facebook jouw advertenties?

De wijziging die het meest in het oog springt vanuit ondernemersperspectief is de invloed die uitgeoefend kan worden op de advertenties die je ziet. Door de wijzigingen in het menu is het voor gebruikers makkelijker en overzichtelijker om invloed uit te oefenen op welke advertenties zij zien.

Facebook wijzigingen

 

(Screencapture Facebook)

Tot voor kort was het niet altijd even duidelijk welke data Facebook gebruikt om te bepalen welke advertenties zichtbaar zijn. Gebruikers kunnen nu makkelijker bepalen welke advertenties zij willen zien en wat voor advertenties. Ook wordt duidelijker hoe de advertenties werken op Facebook. Door deze uitleg van Facebook kan men ook hier winst uithalen.

De doelgroep die je vaststelt zal na goed gebruik van de wijzigingen door gebruikers kwalitatief beter zijn maar mogelijk wel met een lager bereik. Wanneer jij bijvoorbeeld je doelgroep bepaalt aan de hand van interesses X, Y & Z kan je nu een bereik hebben van 100.000 mensen. Wanneer deze mensen echter door de wijzigingen inzicht krijgen dat zij op basis van deze interesses dergelijke advertenties krijgen en zij daar in niet geinteresseerd zijn, kunnen zij dit nu makkelijker aangeven. Als gevolg hiervan kan het zijn dat je doelgroep met intresses X, Y & Z krimpt naar 75.000 gebruikers. Dit zijn dan echter wel gebruikers die ook daadwerkelijk die interesses hebben en de advertenties waarschijnlijk waarderen. Een kwantitatief kleinere doelgroep maar kwalitatief beter.

Facebook wijzigingen

(Screencapture Facebook)

Het wordt dus voor de gebruiker makkelijker om advertenties vanuit bepaalde hoeken of bedrijven te blokkeren of juist om hun voorkeur daarvoor uit te spreken. Dit kan betekenen dat wanneer advertenties als opdringerig of nutteloos worden beschouwd ze makkelijker geblokkeerd kunnen worden.

Facebook wijzigingen

(Screencapture Facebook)

Dit betekent dat bedrijven nog beter moeten gaan inspelen op de wensen en interesses van personen of bedrijven om hetzelfde bereik te behouden. De wijziging kan ook een positieve impact hebben.

Doordat er meer inzicht komt in wat er aan hun getoond wordt kunnen personen beter aangeven wat zij niet interessant vinden. Het gevolg hiervan kan zijn dat bedrijven minder kwantitatief bereik hebben maar dat het bereik beter gericht is en daardoor meer effect heeft.

Het is nog niet duidelijk hoe de verandering daadwerkelijk van invloed zullen zijn op de effectiviteit van advertenties. De nadruk lijkt te liggen op voorkoming van misbruik van data. Bovenstaande kan echter een bijwerking van de maatregelen zijn.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*