social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Franck Fielemon: met social selling mijn bedrijf opgebouwd

In Blogs, Nieuws, Tips on

Franck Fielemon (1971) is omzetcoach en helpt ondernemers meer rendement uit hun eigen verkoopinspanningen te halen. Het principe van social selling speelt daarbij een belangrijke rol. Na een carrière op het gebied van internationale marketing & sales bij pakjesvervoerder DHL, is hij in december 2017 voor zichzelf begonnen. “Uiteindelijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Ik kom uit een ondernemersfamilie.”

Bij DHL was Fielemon wereldwijd verantwoordelijk voor de telefonische verkoop en leadmanagement. “In die hoedanigheid heb ik social selling wereldwijd uitgerold voor DHL.”

Social selling is momenteel ‘hot’. In de definitie van Fielemon betekent social selling ‘het aantrekken van potentiële klanten door het delen van waardevolle informatie voor je doelgroep.’ “En met social bedoel ik dat het vooral sociaal moet zijn en dat het niet per se op social media moet gebeuren. Alhoewel social media wel een belangrijke plek inneemt. Social selling kun je natuurlijk ook offline toepassen door te netwerken en zelfs langs de lijn op de voetbalvereniging. Het is vaak een onbewust proces waarmee je de gunfactor positief beïnvloedt. Bij social selling maak je daar optimaal gebruik van.”

Bedrijf opbouwen

Fielemon is op moment van schrijven acht maanden fulltime zelfstandig ondernemer. “Ik heb mijzelf voor 2018 heldere doelen gesteld, zowel qua omzet als qua organisatie. Ik lig ruim op schema.” Fielemon heeft momenteel 120 klanten in de boeken en werkt samen met inmiddels vijf andere omzetcoaches in Haarlem, Heemstede, Den Haag, Zwolle en Houten. Zijn klantenkring bestaat uit zzp’ers, mkb en een klein deel corporate en overheid. Hij heeft inmiddels 1.5 fte in dienst en werkt samen met een virtual assistant. Zijn doel is om binnen drie jaar met 20 tot 30 omzetcoaches samen te werken die de markt bewerken volgens het inmiddels bewezen concept van social selling.

Vijf pijlers

Voor de opbouw van zijn bedrijf zet Fielemon vol in op social media en het gebruik van slimme automatisering. De inzet van social media is absoluut een belangrijk onderdeel van zijn strategie. Die strategie is gebouwd op 5 pijlers.

  1. De eerste pijler is je eigen merk goed neerzetten op social media. “Dat doe je door aan te geven wat je hebt te bieden, waarom ze jou zouden moeten volgen. Het is wel zaak om op alle kanalen waar je actief bent en je doelgroep ook zit, je profiel goed te optimaliseren.”
  2. De tweede pijler is ervoor te zorgen dat je bereik op social media zo groot mogelijk wordt. “Dat betekent vrienden uitnodigen, volgers creëren en op LinkedIn het aantal connecties uitbreiden. Je moet massa creëren. Ik heb hier wel mijn eigen principes voor overboord gegooid. Zo sta ik nu op Facebook en LinkedIn open voor iedereen die met mij wil connecten of vriendjes wil worden. Anderhalf jaar geleden had ik 3500 connecties op LinkedIn. Dat was al niet verkeerd. Nu heb ik er 9000. Ik nodig zelf mensen uit en ik word uitgenodigd. Iedereen is welkom in mijn netwerk als we waarde kunnen toevoegen voor elkaars netwerk. Bijvoorbeeld als ik wat voor het netwerk van de ander kan betekenen of dat het netwerk van de ander iets voor mij kan betekenen.”
  3. De derde pijler is gebaseerd op het vertellen over verkooptechnieken zoals social selling. “Ik schrijf o.a. over verkoop, marketing, social media, hoe mensen effectief klanten kunnen aantrekken. Dit is beschikbaar via whitepapers, werkboeken en mensen kunnen zich abonneren op mijn dagelijkse verkooptips. Verder zet ik e-mailmarketing in om klanten te trechteren in verschillende e-maillijsten. Door één bijdrage te plaatsen op LinkedIn heb ik 500 mensen op een maillijst gekregen. Dus ik geef heel veel informatie en de enige voorwaarde is dat mensen hun e-mailadres moeten achterlaten. Doordat ze op mijn maillijst staan, kan ik ze benaderen voor de diensten die ik aanbied.”
  4. De vierde pijler die Fielemon hanteert, is het managen van zijn relaties. “Dit staat bekend als account based marketing. Ik ga de dialoog aan met mensen. Rechtstreeks op LinkedIn of via e-mail of via de telefoon. Op die manier bouw je waardevolle contacten op en bouw je vertrouwen op. Mensen doen zaken met mensen, maar ze moeten je bedrijf wel vertrouwen. Zaak is dat je top of mind bent en blijft. Natuurlijk zijn er ook mensen die mij ontvolgen of op ‘mute’ klikken op LinkedIn. Bij social selling is het vaak zo dat mensen zaken doen moet de 1e persoon die ze inzicht heeft geboden. Vandaar dat ik veel tijd investeer in het geven van workshops en trainingen. Sterker nog, op die manier ben ik begonnen en toen dat echt liep en er klanten uit voort kwamen ben ik echt volledig voor mijzelf begonnen.”
  5. De vijfde pijler is weliswaar de laatste maar zeker niet de onbelangrijkste. Die gaat namelijk over opvolging. “Door social selling toe te passen, genereer je leads. De eerste vier pijlers bouwen het fundament voor die leads. Vervolgens moet je die leads natuurlijk opvolgen. Het zijn tenslotte omzetkansen. Ik ben daar op vaste tijdstippen op de dag mee bezig. Dat noem ik mijn ‘euro-uren’. Van 9 tot 10 ’s morgens ben ik actief bezig met mijn omzetkansen, daarna ga ik pas met andere dingen aan de slag. Uiteindelijk gaat het om een gedragsverandering die uiteindelijk bijdraagt aan het behalen van je omzetdoelstellingen.”

LinkedIn heel belangrijk

In de strategie die Fielemon hanteert is LinkedIn by far zijn belangrijkste kanaal. “Op LinkedIn is mijn doelgroep helder. Door het aantal connecties is adverteren niet eens nodig. Ik heb recent een bericht gemaakt over telefonische acquisitie. Die bijdrage heeft mij meer dan 300.000 views opgeleverd en bijna 1000 reacties. We zijn met vier man bezig geweest om alle reacties te beantwoorden en op te volgen.” De strategie die Fielemon volgt, kost zeker tijd maar het resultaat is er dan ook naar. Overigens maakt Fielemon op LinkedIn wel gebruik van Sales Navigator. Een van de premium pakketten van LinkedIn. “Het tarief voor dat pakket, is het mij zeker waard. Ik kan dan technieken toepassen, die mij heel veel opleveren. Als je die technieken ook wilt leren, zou ik zeker naar mijn workshop ‘Sociaal Verkopen’ komen. Daar leg ik ze allemaal uit”, lacht Fielemon.

Opbouwen van vertrouwen is heel belangrijk

Advies voor financieel adviseurs

Volgens Fielemon is de strategie die hij hanteert, vooral op LinkedIn, zeker ook toepasbaar in de financiële dienstverlening. “Voor een financieel adviseur is het contact met de klant en met name het opbouwen van vertrouwen ook heel belangrijk. Dat betekent in mijn optiek dat je op LinkedIn en Facebook moet gaan inzetten. Je moet zichtbaarheid creëren en je moet vindbaar zijn. Je concurreert met directwriters. Vervolgens moet je die social selling technieken toepassen. Waardevolle informatie delen met je doelgroep en actief opvolgen. Pak de kansen die dat biedt. Als financieel adviseur heb je veel te maken met effecten van wetgeving op je business. Door zichtbaar te worden op social media kun je een extra leadstroom activeren, waardoor je minder afhankelijk wordt van externe factoren.”

Toekomst

Voor Fielemon ziet de toekomst er rooskleurig uit. “Ik lig volledig op schema. Over 2 tot 3 jaar wil ik samenwerken met 20 tot 30 omzetcoaches. Wil ik landelijke dekking hebben met deze formule en uitbreiden naar het buitenland. Mijn doel is zoveel mogelijk ondernemers succesvol te laten zijn.”

Volg Franck op zijn persoonlijke profiel op LinkedInop zijn bedrijfspagina op LinkedIn en op zijn zakelijke pagina op Facebook.

 

2 Reacties

  1. Mariam Bentum 2 maanden geleden

    Heel inspirerend interview. Een nieuwsgierige vraag: waarom zijn “LinkedIn” en “bedrijfspagina op LinkedIn” in de laatste zin doorgestreept? Had je dat dan niet beter weg kunnen laten?

    • Auteur
      Manon Vonk 2 maanden geleden

      Ha Mariam,
      Leuk dat je het een inspirerend artikel vond. Dat is de bedoeling. De linkjes doen het wel. Het is sinds een week of twee dat dit gebeurt. Ik heb geen idee en heb de vraag bij de website bouwer neergelegd. Is niet alleen in dit artikel. Ook in artikelen die al veel eerder geplaatst zijn en waar het nu ook opeens doorgestreept staat.
      Groet Manon

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*