social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Herman Broere: niets doen op social media is geen optie

In Blogs, Nieuws on

Herman BroereSinds de overname van Koster verzekeringen in 2015 is Herman Broere (1970) bewuster bezig met social media voor zijn bedrijf. “Ik kan mij niet voorstellen dat je op de zakelijke markt actief bent en dan een kanaal als LinkedIn niet inzet. Het moet wel authentiek zijn. Geen geforceerde interactie opzoeken, daar prikken mensen zo doorheen.”

Social media geeft je de mogelijkheid om snel te reageren, je zit dicht op de actualiteit. Je laat zien dat je er bent en je kunt je profileren als expert op je vakgebied. Het zijn een aantal redenen waarom VMD Koster social media inzet. “Sinds 2015 is het minder hapsnap geworden. Koster Verzekeringen had een hoofd Communicatie die zich onder meer met social media bezighield. Wij communiceren steeds gericht over een thema. Voor dit jaar is dat bijvoorbeeld Pensioen/Inkomen en Cyber.”

Zakelijke markt

VMD Koster richt zich vooral op de zakelijke markt. Reden voor het bedrijf om actief te zijn op LinkedIn. “Daar profileren wij ons echt op specialisme en proberen daar leads uit te genereren. We hebben een bedrijfspagina op LinkedIn waar we uiteraard onze berichten plaatsen. We maken echter het meest gebruik van onze eigen persoonlijke profielen. Uiteindelijk wil je weten met wie je zaken doet en dat is de adviseur. Wij vragen onze adviseurs nadrukkelijk om onze berichten te plaatsen op hun persoonlijk profiel en dat is dus een bewuste keuze. Samen met ons hoofd Communicatie hebben we de persoonlijke profielen onder de loep genomen. We willen daar wel bij iedereen de juiste bedrijfsomschrijving zien bijvoorbeeld.”

Niet verkopen

Volgens Broere gaat het op social media ook om opbouwen van vertrouwen en oprechte interesse tonen. “Wij willen goed zichtbaar zijn op social media en gebruiken daar zowel LinkedIn als Facebook voor. LinkedIn echt voor de zakelijke markt en willen we ons profileren als specialist en partner van onze klanten. Op Facebook plaatsen we de wat meer luchtige berichten. Als ik in gesprek ga met een (potentiële) klant kijk ik bijvoorbeeld altijd even op zijn LinkedIn-profiel. Na het gesprek nodig ik de mensen vaak uit om een connectie te maken. We zitten niet op LinkedIn om echt te verkopen. We zoeken daar natuurlijk wel naar leads. Onze buitendienstmedewerkers zitten vrijwel allemaal op LinkedIn en we vragen ze om daar actief te zijn, zonder dat we daar een verplichting aan willen koppelen. Facebook zien we echt als privé voor de medewerkers en dat zullen we dan ook nooit opleggen”, zegt Broere.

Look on the bright side of live

Authentiek

Het hoofd Communicatie is bij VMD Koster de spin in het web. Alle teksten en blogs die gemaakt worden, gaan langs hem. Verder werkt het bedrijf met een marketingkalender waarin opgenomen staat wanneer de nieuwsbrieven uitgaan, de specials op de planning staan en welke berichten geschikt zijn om door te plaatsen op social media. “We plaatsen zeker niet alles door. We kijken echt of het toegevoegde waarde heeft voor onze volgers en contacten. Echte hindernissen ervaren we niet. We zijn ook niet bang voor negatieve publiciteit. We monitoren de reacties en ik pak de telefoon als ik een klacht zie. We zien wel dat het best lastig is om interactie voor elkaar te krijgen. Die interactie zoeken we ook niet geforceerd op. Ons devies is om dicht bij onszelf te blijven en authentiek te zijn. Het moet vooral natuurlijk overkomen.”

Doe niet niets

Voor Broere is het duidelijk. “Ieder advieskantoor zou actief moeten zijn op social media. Het is erger om niets te doen. Ik kan mij niet voorstellen dat je actief bent op de zakelijke markt en dan niet je gezicht laat zien op LinkedIn. Voor Facebook is dat anders. Wij koesteren onze ruim 14.000 particuliere klanten maar in onze uitingen richten we ons toch meer op onze zakelijke klanten. Als ik do’s and dont’s zou moeten geven, dan is een absolute don’t om politiek incorrect te zijn en een absolute ‘do’ om vooral positiviteit uit te stralen. Look on the bright side of live. Ik kan genieten als ik de berichten van Omdenken voorbij zie komen. Heerlijk gewoon. Vaak wordt er aan ‘angst’ geappelleerd op social media om mensen te triggeren, bij mij werkt het omgekeerd. Ik word getriggerd door leuke en out of the box berichten.”

Wie is…

Herman Broere komt uit een ondernemersgezin. Zijn vader was aannemer. “Op de middelbare school wist ik zeker dat ik makelaar wilde worden. Daarvoor wist ik ook zeker dat ik wat anders wilde worden”, lacht hij. Na zijn middelbare school gaat hij naar de Heao waar hij de richting makelaardij volgt. Na 1.5 jaar in een makelaardij gewerkt te hebben, gaat hij daarna aan de slag bij Nationale-Nederlanden. “Daar heb ik het verzekeringsvak volgens NN geleerd.” Hij werkte 7 jaar bij NN als accountmanager Leven. In 1998 start hij voor zichzelf met het idee ‘ik kan het zelf beter’. Ondanks dat hij een Leven man was, gaat hij op zoek  naar een allround assurantiekantoor om over te nemen. Dat wordt Dijkstra in Nieuwkoop. In 2001 komt daar Deerenberg en Van Leeuwen bij (inclusief de makelaardij). In 2002 wordt met volmacht gestart en in 2008 komt alles samen onder de naam VM Deerenberg. In 2013 neemt Broere afscheid van de makelaardij en neemt hij in  2015 Koster verzekeringen over. De naam verandert dan in VMD Koster Verzekeringsgroep. Bij het kantoor werken 55 mensen en bij de hypotheekformule Freek Hypotheek tien mensen. De verwachte omzet voor 2018 is € 6,2 mln. VMD Koster is een allround advieskantoor met 14.000 particuliere klanten en 2700 zakelijke klanten. De laatste groep is goed voor 60% van de omzet. Het bedrijf is actief in de Randstad en richt zich op bedrijven tussen de 10 en 500 medewerkers.

VMD Koster op Facebook

VMD Koster op LinkedIn

Herman Broere op LinkedIn

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*