social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Nadja Geers: Wij gaan vol inzetten op LinkedIn

In Blogs, Nieuws on

Nadja GeersVeldhuis Advies is ruim 2 jaar geleden social media zakelijk gaan inzetten. “Het was vooral experimenteren, oefenen en kijken wat er voor ons werkt. Inmiddels zijn we daar achter. In het najaar gaan we vol inzetten op LinkedIn.” Aan het woord is Nadja Geers (1972), operationeel directeur van Veldhuis Advies in Heerde.

Veldhuis Advies behoort met 75 medewerkers tot de top 100 intermediairbedrijven in Nederland. Het kantoor is onderdeel van het samenwerkingsverband Noordeloos Groep (NLG) en biedt alle takken van sport, zoals Schade, Leven, Pensioen, Financiële Planning (w.o. hypotheken) en arbodienstverlening. Het bedrijf richt zich op de grootzakelijke markt, midden- en kleinbedrijf, zzp’ers en de meer kapitaalkrachtige particuliere totaalklant.

Nadja Geers studeerde Bedrijfskunde, was als trainee in dienst bij Generali, stapte over naar Accenture, werkte daarna ruim 6 jaar bij het assurantiekantoor van haar vader, om uiteindelijk weer in dienst te treden bij Generali, waar zij onder meer verantwoordelijk was voor het opzetten van het directe kanaal van Generali. Totdat zij ruim een jaar geleden benaderd werd voor de functie van operationeel directeur bij Veldhuis Advies en in die functie eigenlijk alles samenkomt wat zij ambieert. Samen met Bob Veldhuis en Dick Vos vormt zij de directie van Veldhuis Advies.

Oefenen en leren

Al voor haar start bij Veldhuis Advies gaat het bedrijf aan de slag met social media. “We wilden vooral oefenen en leren. Wat past bij ons, welke kanalen werken het beste voor ons en bovenal vonden en vinden we het heel erg leuk om met social media bezig te zijn.” Het bedrijf heeft fulltime een marketingadviseur in dienst die de inzet van social media in haar takenpakket heeft. “We zijn nu wel toe aan een herijking van onze social media inzet. Die herijking leidt er toe dat wij waarschijnlijk afscheid gaan nemen van Twitter als kanaal. Dat Instagram gebruiken wij om te leren met beeldmateriaal. Facebook zetten we vooral in om ons als kantoor beter te leren kennen en zichtbaar te zijn. De content die we daar delen is vaak wat persoonlijker van aard, zoals de mens achter… . En in het najaar gaan we vol aan de slag gaan met LinkedIn als saleskanaal.”

Onderdeel van marketing

Zowel Facebook als LinkedIn maken onderdeel uit van het marketingplan van Veldhuis Advies. “Zoals gezegd starten we in het najaar met LinkedIn als saleskanaal. LinkedIn gaat onderdeel uitmaken van onze Excellente klantbediening, waarbij wij onze klanten en contacten op LinkedIn meenemen op hun klantreis. LinkedIn wordt voor ons een volwaardig communicatiekanaal en wij gaan al onze medewerkers faciliteren om gebruik te maken van LinkedIn.”

LinkedIn wordt voor ons een volwaardig communicatiekanaal

Gestart wordt met een aantal workshops waarbij alle mogelijkheden van LinkedIn aan de orde komen. Wij hebben ook een fotograaf en een tekstschrijver ingehuurd. De fotograaf zorgt voor goede portretfoto’s en de tekstschrijver zorgt voor een persoonlijke samenvatting op LinkedIn op basis van interviews met de medewerkers. Kortom, we pakken het goed aan”, zegt Geers.

Kennis delen

Veldhuis Advies constateert dat hun klanten behoefte hebben aan kennis, informatie en ervaring. “Wij willen via LinkedIn nog beter in contact komen met onze klanten. Waar zijn ze mee bezig, wat beweegt ze, waar willen ze heen. Wij zijn dus op de eerste plaats nieuwsgierig en geïnteresseerd in onze klanten. Door ze ook op LinkedIn te volgen, kunnen wij kennis nemen van hun plannen en welke effecten dat mogelijk heeft op de risico’s. Op de tweede plaats willen wij zelf LinkedIn gebruiken om onze kennis en ervaring te delen. Wij willen die kennis en ervaring ook delen met specifieke contactpersonen binnen de bedrijven. Stel dat wij iets willen delen wat relevant is voor HRM binnen bedrijven, dan gaan wij dat ook specifiek met die contactpersonen delen. Een derde mogelijkheid is dat wij LinkedIn ook kunnen gaan gebruiken als acquisitiekanaal. Een aantal van onze adviseurs zakelijke markt zullen met Sales Navigator aan de slag gaan. Op die manier kunnen wij met potentiële klanten in contact komen om bijvoorbeeld speciale proposities te delen. Natuurlijk gebruiken wij LinkedIn ook om eventuele vacatures te vervullen.”

Hindernissen

Echte hindernissen ondervindt Veldhuis Advies niet bij de inzet van social media. “We lopen wel tegen een aantal praktische dingen aan. De meesten van ons plaatsen vooral berichten via mobiel. Hoe doe je dat nu makkelijk? Hoe zorg je voor leuk visueel beeld? Wat is de goede lengte van een bericht? Waar moet een persoonlijk profiel aan voldoen? Hoe schrijf je nu een persoonlijke samenvatting voor je LinkedIn-profiel? We merken ook dat we nog te  bescheiden zijn in wat we op LinkedIn delen. Onze kernwaarden zijn eerlijk, professioneel en helpen. In het kader van ‘helpen’ organiseren wij activiteiten zoals de FUN-dag voor kinderen van mantelzorgers. Onze klanten vragen waarom wij dat niet delen op LinkedIn. Daar moeten we dus nog onze weg in vinden. We zien ook dat via een kanaal als WhatsApp klanten best heel familiair kunnen reageren. Hoe gaan we daar mee om? Dat zijn wel zaken die ons bezig houden en waar we naar een makkelijk werkbare modus zoeken.”

Klant kiest kanaal

Volgens Geers kun je er als hedendaags advieskantoor eigenlijk niet meer omheen om social media in te zetten voor je bedrijf. “Natuurlijk kun je argumenten hebben om het niet te doen, maar je klant kiest het kanaal waarop hij je wil vinden en benaderen. Als je daar niet aanwezig bent, is dat dus een gemiste kans. Ik zou het kantoren dus zeker adviseren. Als je er mee aan de slag gaat, doe het dan niet zomaar. Het moet een bewuste keuze zijn, je moet er tijd voor vrij maken en je moet de discipline hebben om het te blijven doen.”

Geen tijd is geen argument

Volgens Geers is het zeker niet alleen voorbehouden aan grote kantoren om aan de slag te gaan met social media. “Geen tijd is geen argument. Je moet het inplannen in je dagelijkse werkzaamheden. Je moet een plan maken en gewoon beginnen. Breng structuur aan en laat je bijstaan door mensen die er verstand van hebben. Begin klein, doe ervaring op, kijk hoe het bevalt. Wees vooral authentiek en investeer in goed beeldmateriaal en schrijf goede en persoonlijke teksten. Hang er ook doelstellingen aan, maar verwacht niet dat je die morgen al bereikt hebt. Het kost echt tijd. Kijk ook vooral hoe anderen het doen en beperk je daarbij niet alleen tot de verzekeringsbranche”, besluit Geers tot slot.

 

Waar is Veldhuis Advies te vinden:

Veldhuis Advies Bedrijfspagina LinkedIn

Veldhuis Advies Bedrijfspagina Facebook

Nadja Geers op LinkedIn

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*