social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Social Media TIP #10 – Ontwikkel je eigen stijl op Instagram

In Tips on

InstagramIk kreeg laatst de vraag van een ondernemer waarom ze met hun product en dienst toch nog zo weinig volgers hadden op Instagram. Zij organiseren foodtruckfestivals in 20 steden in Nederland. Een concullega had er veel meer en hij vroeg zich af hoe dit kwam.

Nu is daar geen eenduidig antwoord op te geven in de zin van je doet dit niet goed of je zou dit moeten doen, maar er zijn wel wat tips te geven. Hij is natuurlijk niet de enige met die vraag.

Net als op Facebook is het ook op Instagram lastig om op organische wijze volgers te krijgen. In Nederland neemt Instagram een vlucht. Het platform telt ruim 4 miljoen, waarvan 2,1 miljoen mensen het platform dagelijks gebruiken. Dus hoe ga je nu opvallen tussen al die gebruikers?

Instagram gebruik je op je mobiel. Dat is dus een relatief klein scherm, waarop jij moet opvallen met je bedrijf.

Hoe doe je dat nu?

Focus is heel belangrijk

Als je je doelgroep wil bereiken en vergroten dan is die focus belangrijk. Dus wie is de doelgroep die je wilt bereiken, wat is je doel en waar ga je het over hebben met je doelgroep. Uiteraard moet je van te voren gecheckt hebben of je doelgroep wel op Instagram zit. Check dat nog even.

Net als op Facebook is interactie op Instagram heel belangrijk. Geen interactie, is geen zichtbaarheid. En als je niet wilt adverteren moet je dus content produceren die uitnodigt tot interactie.

Eigenlijk moet in één oogopslag duidelijk zijn waar jouw Instagram-account over gaat. Je profielpagina is hier de homepage van je bedrijf. Zowel in tekst als in beeld moet dat dus meteen duidelijk zijn.

Kies voor een eenduidige stijl in je fotofeed

Kies een stijl voor jezelf en voer die stijl in alles door. En een stijl kan dan zijn: industrieel, rustig, kleurrijk, licht, donker. Je kan bijvoorbeeld ook altijd hetzelfde filter gebruiken voor je uitingen op Instagram.

Nog beter is natuurlijk als je die stijl op al je social mediakanalen doorvoert. Zodat als ik je op een ander kanaal tegenkom ik direct zie ‘oh dat is ….’Studio Mind At Ease

Aandacht voor je volgers

Zoals op elk social mediakanaal moet je je op Instagram ook sociaal gedragen. Dat betekent aandacht voor je volgers. Reageer op likes en comments. Volg je volgers en praat met je volgers. Hoe meer aandacht jij besteedt aan je volgers, hoe meer je terugkrijgt. Dat is in het echte leven zo en dat is ook zo op social media. Uiteindelijk gaat het om aandacht. Iedereen vindt het fijn om aandacht te krijgen. Jij ook.

Bedrijfsprofiel op Instagram

Je kunt ervoor kiezen om je persoonlijke profiel over te zetten naar een bedrijfsprofiel of een apart profiel op te zetten voor je bedrijf. Het voordeel van het bedrijfsprofiel is dat je contact- en e-mailgegevens er al instaan en die dus geen ruimte meer innemen in je bio op Instagram. Maak in je bio duidelijk wie je bent en wat je doet op Instagram. En waarom ik je natuurlijk zou moeten volgen.

Kijk gewoon eens op de profielen van iemand anders en kijk of het je aanspreekt en of je iemand gaat volgen op basis van zijn of haar profiel op Instagram. Ik volg zelf een heleboel accounts en niet per se omdat ik denk dat ik daar ‘business’ uit zou kunnen halen. Ik volg ook omdat ik het beeld mooi vindt, het onderwerp mij aanspreekt, omdat het altijd vrolijk is et cetera.

Kijk de kunst af

Hieronder tref je een aantal voorbeelden aan van Instagram-accounts die één ding gemeen hebben, je herkent ze direct. Ik heb niet gekeken naar de inhoud, maar puur naar de directe herkenbaarheid van het beeld.

Diego Cusano

Studio Mind at Ease

Diego Cusano

Kristel Neevel

Rumag

365dagen succesvol

Omdenken Nederland

 

 

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*