social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Social Media TIP #18 Vind nieuwe medewerkers met social media

In Tips on

medewerkersDat de zakelijke inzet van social media goed is voor je zichtbaarheid, mag inmiddels (hoop ik) bekend zijn. Door op social media berichten/artikelen/video’s/blogs te plaatsen die toegevoegde waarde bieden, zorgt ervoor dat je ook als expert gezien wordt. Dat is belangrijk.

De zakelijke inzet van social media kent nog veel meer voordelen, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers. Een voordeel dat mijns inziens nog veel te weinig wordt benut door ondernemers.

Tekort aan werknemers

We zien met zijn allen dat de arbeidsmarkt aantrekt. Dat is goed nieuws. Aan de andere kant hoor en lees ik berichten dat bedrijven heel veel moeite hebben om de juiste mensen te vinden. Zo stond op 20 mei dit artikel op NU.nl. En ik hoor het ook zelf.

Zo was ik vorige week op een netwerkbijeenkomst in Leiden en sprak daar met een ondernemer die actief is in de incassobranche. De zaken gaan uitstekend en hij wil doorgroeien, maar heeft de grootste moeite om goede administratief/juridische medewerkers te vinden.

In am:, het nieuwsblad voor de verzekeringsbranche, lees ik een interview met Enno Wiertsema, directeur van Adfiz, de brancheorganisatie voor financieel adviseurs in de verzekeringsbranche. Daarin zegt hij dat zij zich zorgen maakt over de aanwas van nieuwe mensen in de branche. Volgens hem ligt een deel van dat probleem bij het vakbekwaamheidsstelsel. Elke financieel adviseur moet om de drie jaar herexamen doen. Dat is best pittig. Dus dat dit zal meespelen als je voor de keus staat om als financieel adviseur aan de slag te gaan, begrijp ik.

Wat volgens mij ook een belangrijke rol speelt of mensen wel of niet werkzaam willen zijn in de verzekeringsbranche, is het imago van deze branche. Ondanks alle initiatieven om het imago op te poetsen, wordt de branche vooral gezien als saai, hoog gehalte mannen in grijze pakken (ik chargeer) en is er een vertrouwensissue. Denk aan het woekerpolisdossier.

Presenteer je zelf als leuke werkgever

En dat is waar de zakelijke inzet van social media in beeld komt, wat mij betreft. Jouw social mediakanalen bieden je, als je dat zou willen, dagelijks de mogelijkheid om positief in beeld te komen bij potentiële werknemers.

Je website is over het algemeen vrij statisch. Op social media daarentegen kan je je echt uitleven. Je werknemers aan het woord laten, een kijkje achter de schermen geven over hoe het er aan toe gaat op een assurantiekantoor, onderwerpen waar jullie je als bedrijf mee bezighouden, mensen die je hebt kunnen helpen en ga zo maar door.

En dit geldt natuurlijk niet alleen voor assurantiekantoren. Dit geldt voor alle bedrijven die op zoek zijn naar goede nieuwe medewerkers. Dat is dus  ook een hele belangrijke reden om social media zakelijk in te zetten voor je bedrijf. Grote partijen zetten online marketing en social media al in om zichzelf te presenteren en geschikte kandidaten binnen te halen. Maar ook met minder budget is dat zeker mogelijk.

Mijn advies als je op zoek bent naar nieuwe medewerkers: laat op social media zien waar jij als bedrijf voor staat, wat de variëteit werkzaamheden is, welke leuke werkomgeving je te bieden hebt, welke collega’s er werken, wat de doorgroeimogelijkheden zijn en ga zo maar door.

Als je dat consequent en met aandacht doet, weet ik zeker dat het makkelijker wordt om nieuwe en goede medewerkers te vinden.

Succes!

 

 

 

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*