social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Thierry Stokkink: Niet morgen resultaat met social media

In Blogs, Nieuws on

Thierry StokkinkAls je vandaag begint met de zakelijke inzet van social media, dan heb je niet meteen morgen de eerste klanten binnen. Je moet langere tijd zichtbaar zijn voordat social media voor je gaat werken. Dat is in ieder geval de les die hypotheekadviseur en vlogger Thierry Stokkink heeft geleerd.

Na ruim 12 jaar in de verzekerings- en hypotheekbranche actief te zijn geweest, wilde Stokkink de markt opschudden en wakker schudden. “Het zoeken van een woning is stressvol en het regelen van een zak geld is gewoon saai. Ik zag het als een uitdaging om iets vernieuwends te brengen. Op een dusdanige manier dat iedereen het begrijpt, het niet saai is en ik niet de zoveelste Pietje om de hoek ben. Ik wil impact hebben. Niet alleen richting de mensen die een hypotheek nodig hebben, maar ook richting collega’s. Laten zien dat vernieuwing wel mogelijk is”, vertelt Stokkink.

Video is hot

YouTube is natuurlijk het meest bekende videokanaal en wordt gebruikt door veel influencers om hun boodschap over het voetlicht te krijgen. Facebook is vol ingestapt op video. Op LinkedIn is het nu mogelijk om ‘native’ video te plaatsen, zowel op je profiel als op je bedrijfspagina. Instagram heeft een apart videokanaal in het leven geroepen. Kortom video is de toekomst. Stokkink zag dat ruim een jaar geleden al en zag ook dat vrijwel niemand in zijn tak van sport via video probeerde de doelgroep te benaderen. “Voor mij was het duidelijk dat ik door middel van vlogs op een leuke, toegankelijke en ongedwongen manier en in Jip en Janneke taal uitleg wilde geven over zoiets ingrijpends als het kopen van een woning. Wat komt daar allemaal bij kijken, waar moet je op letten, wat kan je zelf doen en wat moet je laten doen. De uitdaging is om moeilijke materie op een leuke en toegankelijke manier te brengen.”

En het lijkt of dat nu gelukt is. Stokkink heeft het drukker dan ooit te voren. Wordt benaderd door de media om zijn verhaal te doen. Maakt vlogs voor Flexfront en binnenkort Dazure en is benaderd door Nibe-SVV. De weg er naar toe ging echter niet over rozen…

Diepe dalen

Stokkink nam een bureau in de arm voor de bouw van een website. Hij begon enthousiast met het opnemen van vlogs, zette die vervolgens op social media. Riep op LinkedIn dat hij een nieuw bedrijf was begonnen en dacht dat de leads vanzelf zouden komen aanwaaien. Niets was minder waar.

“Ik was vergeten dat ik eerst een goede business moest neerzetten voordat ik ook maar resultaat zou halen uit de inzet van social media. Ik moest opvallen en zag op LinkedIn anderen wel opvallen. Uiteindelijk kwam ik terecht bij iemand die behoorlijk opvalt op LinkedIn. Ik volgde een gratis LinkedIn-training en toen bleek deze persoon ook business coach te zijn met als onderdeel van de strategie LinkedIn. Hij heeft mij enorm geholpen om de fundering van mijn bedrijf goed neer te zetten. Wat is mijn blueprint, wat is mijn passie, wie is mijn doelgroep, van welke doelgroep krijg ik energie et cetera. Ik ben door enorm diepe dalen gegaan. Mijn droom trok een zware wissel op mijn huwelijk. Mijn spaargeld verdween als sneeuw voor de zon en ik ging weer leads kopen om in ieder geval brood op de plank te hebben. Ik moest mij  maanden lang op een bepaalde manier profileren op LinkedIn. Ik vond dat heel zwaar. Het is net als met de sportschool. Je weet dat je moet, je hebt geen zin, maar alleen door het te doen zie je resultaat. Met ondernemen werkt dat uiteindelijk hetzelfde. Je maakt van jezelf een doorzetter.”

Kennis delen

Kennis delen en gratis weggeven, luidde de opdracht. “In het begin had ik weinig klanten, geen omzet en ik was gratis producten aan het maken en weggeven. Dat voelde heel tegenstrijdig. Ik was wel continu bezig om in en aan mijn bedrijf te werken. In de tussentijd kocht ik leads om wat inkomsten te hebben. Ik kon het zes maanden volhouden van mijn spaargeld en in mijn gedachten was ik alweer als freelancer aan het werk. Dat voelde als falen. Ik moest leren ondernemer te zijn en gunde mijzelf te weinig tijd. Elk succesje moest ik vieren en langzaam maar zeker kreeg ik meer opdrachten.”

Belang van social media

Stokkink is duidelijk. “Ondanks dat ik in het begin dacht dat alles via social media zou komen aanwaaien en dat niet zo was, is het uiteindelijk wel de kracht van social media geweest wat mij nu op dit punt gebracht heeft. Toen ik daadwerkelijk mijn aanbod ging lanceren, kwamen de eerste opdrachten via LinkedIn binnen. Ik werd door bedrijven benaderd en kreeg leads van ondernemers. Social media is uiteindelijk heel belangrijk gebleken in mijn strategie om zichtbaar te worden. Ook bij mensen die mij al kenden. Ik kwam opnieuw op het netvlies en ik kon mijn missie uitvoeren. Via vlogs en video’s moeilijke materie op een leuke en toegankelijke manier bij de mensen brengen. Ik ben binnen de branche een pionier en sta nog aan het begin van wat ik wil bereiken. Ik voel wel dat ik nu echt aan het ondernemen ben. Die pijn van het begin had ik echt nodig. Social media is en wordt de toekomst. Je moet er mee aan de slag. Persoonlijk advies blijft, maar zal minder worden. Ik kies voor een hybride vorm. Efficiënt en toch persoonlijk.”

Goed ontvangen

De wijze waarop Stokkink zijn missie uitvoert, wordt goed ontvangen. Hij krijgt reacties van banken, verzekeraars, opleidingsinstituten, overheid, consumenten en de media. “Ik moet wel focus houden. Er komt veel op mijn pad en ik vind veel leuk. Ik zal uiteindelijk keuzes moeten gaan maken. Mijn doel is om een autoriteit binnen de verzekeringsbranche te worden. Het vertrouwen in de financiële branche was weg. Ik wil helpen om dat vertrouwen te herstellen. Met mijn video’s wil ik dat bereiken. Natuurlijk heb ik een commercieel doel, maar het is wel eerlijk en oprecht.” De zaken gaan nu zo goed, dat Stokkink op zoek is naar samenwerkingspartners. “Personeel aannemen, wordt een nieuw avontuur. Ik doe het met kleine stapjes en ga dus eerst een samenwerking aan met een freelancer.”

Tips voor collega’s

Behalve dat Stokkink adviseert nu echt met social media aan de slag te gaan, is zijn tip om ook vooral aan je bedrijf te werken in plaats van in je bedrijf. “Start bijvoorbeeld met minimaal één uur per week om social media te gaan ontdekken. Reserveer die tijd ook echt in je agenda. Je moet het inplannen en onderdeel maken van je werkzaamheden. Ik maak er tijd voor omdat ik het belangrijk vindt en omdat ik zie dat het gewoon heel goed werkt.”

Wie is…

Stokkink (1984) is al 11 jaar actief in de financiële dienstverlening, waarvan acht jaar als hypotheekadviseur. Zijn vader was hypotheekadviseur en had een eigen advieskantoor. “Ik deed een IT-opleiding, omdat ik niet wist wat ik wilde doen. Tijdens die opleiding heb ik stage gelopen bij mijn vader. Dat werd uiteindelijk geen succes, maar ik was wel gegrepen door het vak. Ik vond het heel interessant hoe hij mensen hielp met grote uitgaven in hun leven.” Stokkink stopte met zijn opleiding en klopte aan bij Independer. Zijn tijdens de stage gehaalde diploma voor Woningfinanciering I was voldoende voor de vergelijker om Stokkink in de backoffice aan het werk te zetten. “Fantastische tijd en veel geleerd. Ongelooflijk leuke cultuur. Independer was toen echt een vernieuwer binnen de branche.”

Bij Independer haalt hij zijn Assurantie B. Kiest uiteindelijk voor een baan bij Univé waar hij vier jaar in de buitendienst werkt als verzekeringsadviseur. Volgt de opleiding tot hypotheekadviseur en gaat bij Verheul werken, waar hij zowel verzekeringen als hypotheken doet. “Uiteindelijk heb ik gekozen voor dat wat ik het leukste vind en dat is hypotheken. Hij volgt de opleiding tot hypothecair en financieel planner. Hij werkte vier jaar als freelancer voor de Vereniging Eigen Huis om nu een jaar geleden de stap te maken naar zijn eigen onderneming: Adviesvlogs.

Thierry Stokkink op LinkedIn

Adviesvlogs op Facebook

Adviesvlogs op youtube

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*