skip to Main Content
TIP #14 – Wanneer Klik Jij Door Op Een Bericht Op Social Media?

Twee weken geleden hield ik een presentatie over de kansen met social media tijdens een bijeenkomst over cyberverzekeringen van het assuradeurenbedrijf Turien & Co.

Naar aanleiding daarvan kreeg ik de vraag, hoe je er nu op social media voor kan zorgen dat mensen je berichten ook daadwerkelijk lezen en beter nog… actie ondernemen.

Met andere woorden, waar moet een bericht aan voldoen zodat het mensen triggert om te lezen en door te klikken voor meer informatie.

Natuurlijk zijn er tips & tricks die ervoor zorgen dat je de aandacht trekt.

Toch denk ik altijd bij mijzelf: wanneer klik ik nu door op een bericht? Wanneer ben ik bereid om mijn naam en e-mailadres achter te laten om nog meer informatie te krijgen?

Voor mijzelf is dat bijvoorbeeld in de volgende omstandigheden:

  • Als ik denk: dit gaat over mij
  • Als ik denk: die fout maak ik ook
  • Als ik denk: die fouten wil ik niet maken
  • Als ik denk: altijd goed om te blijven leren
  • Als ik denk: dat is iets voor mij
  • Als ik denk: daar wilde ik altijd al meer over weten
  • Als ik denk: hoe kan ik die fout(en) voorkomen
  • Als ik denk: die tips kan ik ook gebruiken in mijn werk of privé

Ga dus altijd bij jezelf na wanneer jij zou klikken om meer te weten te komen.

Met dat in je achterhoofd, kan je daar je berichten op toespitsen.

De volgende vraag is dan: Hoe begin je met je bericht? Wat wordt de kop van je bericht?

Koppen die uitnodigen om je bericht te gaan lezen, zijn bijvoorbeeld koppen die:

  • Een vraag stellen
  • Die een opsomming geven
  • Die een probleem schetsen
  • Die de oplossing bieden voor jouw probleem
  • Die de persoon (je klant/doelgroep) adresseren

Die kop/titel moet los staan van de rest van je tekst. Geef dus een paar returns zodat er wat witregels tussen komen te staan. Als je een langer bericht maakt, zorg dan ook voor witregels tussen de alinea’s. Dat leest gewoon prettiger. Wil je bijvoorbeeld op Facebook dat er geen ‘lees meer’ komt, zorg dan dat je niet meer dan 200 tekens gebruikt.

Voorbeelden van koppen die uitnodigen om door te lezen:

  • Ben jij ook altijd aan het diëten?
  • Maak jij deze 5 fouten op LinkedIn ook?
  • De 10 grootste blunders die beleggers maken
  • Met deze 5 tips werf jij klanten voor je coachpraktijk
  • Met deze 8 tips val jij wel af
  • Deze 10 tips zorgen ervoor dat je als ondernemer gaat scoren op LinkedIn
  • 8 tips die jou een baan gaan bezorgen
  • 5 tips als je geld wilt verdienen met bitcoins
  • Dit zijn de 10 meest gemaakte beleggersfouten
  • 10 tips om klanten te werven via social media
  • De Top 5 geheimen om als spreker meer omzet te genereren met je presentatie

Beeld moet ook inspireren

Naast de tekst moet natuurlijk ook het beeld tot de verbeelding spreken.

Video doet het op elk social mediakanaal goed. Zorg wel voor ondertiteling, veel mensen hebben het geluid uitstaan. Zorg dat ook hier de titel op de video inspireert om daadwerkelijk op PLAY te drukken.

Als je bijpassend beeld zoekt, zorg dan alsjeblieft dat het rechtenvrij is. Op sites als pixabay.com/nl, pexels.com of unsplash.com kan je mooie en rechtenvrije beelden vinden. Natuurlijk zijn er nog veel meer sites. Maar deze gebruik ik zelf vaak.

Zorg dat in je beeld, zeker op Facebook, niet meer dan 20% tekst staat. Als je dan het bericht op een later moment als advertentie wilt gebruiken, kan dat. Via deze link kan je dat controleren.

 

 

Back To Top