skip to Main Content
Tip #4 – Heb Jij Al Een Plan?

Vorige week zat ik met een stel te praten over de inzet van social media voor hun bedrijf.

Deze twee mensen praten vol passie over hun werk. Zij hebben één doel en dat is mensen beter laten functioneren door te werken aan een gezonde leefstijl. Het is een cliché maar o zo waar, als je lekker en gezond in je vel zit, werkt het in het koppie ook allemaal lekkerder. Kom je tot betere resultaten, ben je productiever, gezelliger en ga zo maar door.

Geen plan

Hun vraag aan mij is: Hoe kunnen we social media nog beter inzetten zodat wij klanten naar ons bedrijf trekken? Zij doen zelf al heel veel om zichtbaar te worden. Ze zijn actief op Facebook en Instagram, zijn aan de slag met een omzetcoach en toch staan de klanten nog niet in grote getale in de rij voor hun fraaie studio.

Dat komt voor een belangrijk deel omdat er geen strak plan achter hun inspanningen zit. Heel kort door de bocht ‘doen ze maar wat’ op social media. Het is hapsnap en geen strak afgebakend plan welke content ze wanneer plaatsen. Ook niet wat voor soort content ze zouden moeten maken en hoe die content past in hun communicatie- en marketingstrategie. Ja, ook als klein(er) bedrijf moet je dat scherp hebben.

En zij zijn zeker niet de enige ondernemers die ‘maar wat doen’ op social media.

Ik kom weer uit bij mijn stokpaardje: de contentkalender.

Contentkalender is king

Elke ondernemer, klein of groot, moet door het jaar heen helder hebben wat hij/zij wil communiceren richting bestaande en nieuwe klanten. Dat is de basis. Als je dat communicatie- en marketingplan op papier hebt staan, is daar makkelijk een contentkalender aan te hangen.

Om het behapbaar te maken, werk je in kwartalen. Dan hou je het overzichtelijk. Je communicatiekalender bestaat wellicht uit een aantal thema’s en subthema’s. Dat is een traject dat ik met klanten altijd doorloop. Welke thema’s en subthema’s zijn er in jouw vakgebied waarvan je klanten op de hoogte moeten zijn. Daar gaat het uiteindelijk om: de klant. Welk probleem los je op voor jouw klant.

Even terug naar dit stel. Zij borrelen over van de ideeën, maar er zit geen structuur in. En met een goede contentkalender, gebaseerd op je communicatie en marketing, heb je wel die structuur.

Vanzelf zichtbaar

Als jij je contentkalender goed hebt staan, dan volgt daaruit automatisch dat je zichtbaar bent. Daarnaast moet je natuurlijk wel top content creëren die waarde toevoegt voor je klanten.

DUS: ga aan de slag en maak nu echt die contentkalender. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het kan al in een excel of gewoon in Google Calender. Heb je een groter bedrijf waar meerdere mensen betrokken zijn bij het creëren van content, dan kun je aan een betaalde tool denken waarmee je in teams kunt werken.

BASIS is het bedenken van thema’s en subthema’s en dat vertalen naar content.

SUCCES!!

Back To Top