skip to Main Content
Tip #7 – Ben Jij Eigenaar Van?

Stress…ik moet pitchen

Vorige week was ik als introducé op een netwerkbijeenkomst van het Ronald McDonald Business Breakfast in Leiden. Eenmaal daar kwam ik erachter dat degene die mij zou introduceren helaas ziek was en mij niet verteld had dat ik daar dus ook moest pitchen.

Nou praat ik makkelijk voor een groep met mensen, maar ik moet toch altijd even slikken als ik geheel onvoorbereid mij en mijn bedrijf moet voorstellen.

Gelukkig had ik net een paar dagen ervoor mijn pitch aan het papier toevertrouwd en die zat gelukkig nog redelijk in mijn hoofd.

Pitchen moeten leren

Eerlijk gezegd…ik heb netwerken echt moeten leren. En ook het pitchen heb ik moeten leren. Hoe vertel je nu in minder dan één minuut wie je bent, wat je doet, wat je voor een ander kan betekenen en wat anderen eventueel voor jou kunnen betekenen?

Dat is best lastig en al helemaal als je niet zo’n spreker bent. Maar gelukkig kun je het leren en oefening, zoals altijd, baart kunst.

Tips voor goede pitch

Hierbij een aantal tips waar je op kunt letten als je een pitch op papier zet. Daarna gewoon oefenen voor de spiegel. Leer hem niet uit je hoofd, zorg dat je de hoofdzaken op een rijtje hebt en vertel het gewoon in je eigen woorden.

Je pitch moet antwoord geven op vier vragen:

  • Wie je bent
  • Wie je helpt
  • Hoe je helpt
  • En met welk resultaat

Als je dat in verhalende vorm zou moeten vertellen, komt dat ongeveer neer op:

  • Ik ben: naam, naam van bedrijf, eventueel opleiding en woon- en werkplaats
  • Ik richt mij op: ondernemers/mensen/bedrijven
    • Specifieke branche of vakgebied
    • Ik sta voor: voor jou belangrijke normen en waarden
  • Ik bied: omschrijf zo concreet mogelijk je oplossing/dienst/product
  • De klant krijgt: concreet resultaat en voordelen

Hou rekening met het volgende:

  • Hou het kort, een goede pitch nodigt uit tot meer.
  • Hou het relevant: beter kort en te weinig dan te lang en te veel
    • Noem eventueel vergelijkbare klanten/projecten/vragen/oplossingen
  • Wees enthousiast en zelfverzekerd. Jij weet waar je het over hebt.
  • Wees overtuigend
    • gebruik geen jargon, gewoon helder taalgebruik
    • Actief taalgebruik is heel belangrijk (ben/heb/help/maak/lever/geef)
    • En niet: zou hebben gekund/eventueel/in principe
  • Maak verbinding, hou niet te rigide vast een je eigen verhaal, stel je open en geef aandacht

Laatste aandachtspunten:

  • Schrijf je pitch uit en oefen (eventueel voor de spiegel) of zet jezelf op video en kijk terug
  • Vraag feedback en pas aan waar nodig en hou hem actueel
  • Mooi als je afsluit met een open vraag (bijvoorbeeld: wat brengt jou hier, heb je contactgegevens) of een call to action (binnenkort contact opnemen)
Back To Top