skip to Main Content
Vijf Vragen Aan…Berend Tooms ‘Ik Heb Geen Tijd Voor Nieuwe Klanten Via Social Media’

Berend Tooms is directeur/eigenaar van de Assurantiehuis Adviesgroep, gevestigd in Rijswijk (Zuid-Holland). Berend twittert op persoonlijke titel met een privé-account en ook voor het kantoor is er een twitteraccount en een facebookpagina. “We hebben niet de bedoeling daar nieuwe klanten mee te krijgen en heel eerlijk gezegd heb ik er ook geen tijd voor om veel nieuwe klanten via social media te krijgen. Wij kiezen niet voor vluchtige relaties.”

 

Moet een financieel adviseur gebruik maken van social media?

“Moeten is wellicht een groot woord. Ik denk wel dat het verstandig is om het te ontdekken. Het biedt je een goede mogelijkheid om te luisteren en te kijken wat er allemaal gebeurt. Het vergt ook een investering in tijd. Bovendien gaat social media ook over delen van informatie en kennis en daar moet je voor ‘in’ zijn. Het gaat over openheid. Ik ben overigens van mening dat social media niet geschikt is voor het onderhoud van je bestaande klanten, wellicht wel voor acquisitie. Wij sturen tweewekelijks een digitale nieuwsbrief uit en daarmee hou ik mijn klanten op de hoogte.

 

Welke social mediakanalen zet je zelf in?

“Ik twitter via een privé-account (@berendtooms) en we hebben een zakelijk account (@Assurantiehuis). Die pagina is 1-op-1 gekoppeld aan onze zakelijke facebookpagina. Op onze zakelijke facebookpagina plaatsen wij met enige regelmaat berichten die dus ook op ons twitteraccount worden doorgeplaatst. Overigens is Twitter voor mij wel een vervanging van de krant. Het biedt mij de mogelijkheid om collega’s te ontdekken en ik filter op bepaalde onderwerpen. Dus ik weet het meteen als minister Dijsselbloem wat roept over de financiële dienstverlening. Die nieuwsvoorziening via Twitter ervaar ik als heel belangrijk en is absoluut een grote toegevoegde waarde. Als ik ’s morgens op kantoor kom, is het eerste wat even gescand wordt ‘Tweetdeck’, het dashboard dat ik gebruik om social media te monitoren.”

 

Wat levert de inzet van social media je op?

“Ik gebruik social media niet voor acquisitie doeleinden. Wil je social media zakelijk goed inzetten dan kost dat heel veel tijd en je moet het ook goed managen. Social media is geven en nemen, van alleen maar halen wordt het niet succesvol. Ik deel informatie en vraag collega’s om raad bij bepaalde cases. Ik volg de aanbieders, maar ik doe daar niets voor de klant. Verder helpt Twitter absoluut als je via andere kanalen geen antwoord krijgt van instanties. Een beetje ‘pissige’ tweet doet dan wonderen. Ik kijk uiteraard wel of wij zelf genoemd worden en of ik daarop moet anticiperen. Ik zie Facebook meer als een gezellige community en laten we wel wezen verzekeringen zijn niet sexy en volgens mij leent het zich dus niet voor Facebook.”

 

Ben jij op zoek naar nieuwe klanten?

“Natuurlijk wil je graag nieuwe klanten in de boeken. Maar het kost ons nu al heel veel tijd om onze bestaande klanten te onderhouden. Geen enkel probleem, die hebben daar een eerste recht op. En eerlijk gezegd moet ik er ook niet aan denken dat ik via social media veel nieuwe klanten zou krijgen, die bij mij binnenkomen omdat ik op dat moment de laagste autopremie heb. Ik kies voor langdurige relaties. En als een bestaande klant een schade heeft, wordt die toch eerst geholpen. Ook al dient zich tegelijkertijd een nieuwe klant aan. En ja die Millennial daar heeft iedereen moeite mee om die te bereiken. Wij proberen het via de ouders, zoals altijd al. Ik wil iemand die bewust kiest voor een adviseur. Ik zit niet te wachten op vluchtige relaties. Ik wil er ook niet op ingericht zijn. Het is voor ons zinvoller om ons te richten op de dertiger die een huis gaat kopen en ook die proberen we via de ouders te bereiken. Onze portefeuille ‘vergrijst’, zo heet dat dan. Wij zien dat als volgroeien en ja het is leuk om nog meer inzicht in het wel en wee van mijn klanten te hebben, maar wat moet ik er mee. Ik moet er serieus niet aan denken dat ik 1000 relaties op Facebook zou moeten volgen. Het levert ons ook gewoon niets op. En je hoeft niet bezorgd te zijn, er komen echt wel nieuwe relaties binnen. ”

 

Hoe doet de verzekeringsbranche het naar jouw mening op social media?

“Nou wij zijn nou niet de branche die daar het meest succesvol is. De ouderwetse websites van verzekeraars werkt eigenlijk nog het beste. Als je een auto gekocht heb, ga je daar zoeken naar een goede premie. Onze relaties bellen of mailen ons, dat zijn ze gewend. En wij doen het werk. En die jongeren? Die maken zich weinig zorgen. Je wilt niet weten hoeveel tijd en moeite het kost om een jongere een simpele aansprakelijkheidsverzekering te verkopen. De zorgverzekering wordt, zodra ze die zelf moeten betalen, eerder gekozen op basis van premie dan advies en voorwaarden. En in andere producten zijn ze gewoon niet geïnteresseerd.”

 

Back To Top