skip to Main Content
Vijf Vragen Aan…Jorg Roodbeen ‘Social Media Moet Bij Je Passen’

Social media moet bij je passen. Dus nee, niet iedere financieel adviseur moet op social media. Aan het woord is Jorg Roodbeen, vennoot en algemeen directeur van assurantiemakelaar Klap Verzekeringen in Amsterdam. “Op het moment dat social media een doel wordt, ga je voorbij aan het feit dat het ‘eigen’ moet zijn. Je moet niet iets doen waar je je intrinsiek niet toe geroepen voelt.” Ik interviewde Jorg in de reek ‘De vijf vragen aan…’ over de inzet van social media door financieel adviseurs.

 

Is social media niet bij uitstek geschikt om een jongere doelgroep aan te spreken?

“Niemand is alleen via social media bereikbaar. Dus het antwoord hierop is nee. Ze zitten ook op Netflix, met andere woorden je kunt ze overal bereiken. Social media is niet per definitie de enige plek om de Millennial te bereiken. Social media kan wel een hulpmiddel zijn als je een boodschap hebt die appelleert aan een behoefte. En dat is dus niet de goedkoopste autopremie. Ze hebben namelijk geen auto. Zij maken deel uit van de deeleconomie.”

 

Hoe bereiken jullie je doelgroep?

“Wij verzekeren als assurantiemakelaar onder meer de evenementenbranche en recreatieondernemers. Die bereiken wij door een mix aan middelen in te zetten, waaronder netwerken, mond-tot-mond reclame, proactief bellen en heel gericht social media. We hebben vele hulpmiddelen om onze doelgroep te bereiken. LinkedIn is bijvoorbeeld een heel goed hulpmiddel.”

 

Welke social mediakanalen gebruik je zelf en waarom?

“Ik gebruik Twitter, LinkedIn, Instagram, Facebook en Pinterest. Al heel vroeg heb ik social media geadopteerd. Ik was nieuwsgierig en volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Welk kanaal het beste voor mij werkt, is afhankelijk van het doel wat ik ermee wil bereiken. Instagram is puur voor foto’s. Pinterest gebruik ik als moodboard. Facebook is voor vriendjes. LinkedIn is het ultieme dynamische balboekje en gebruik ik echt voor het neerzetten van het merk Klap. Op dit netwerk ben ik heel actief en zetten wij ook echt in als advertentieplatform. Ik zit ook nog op Twitter, maar ik merk dat ik steeds meer afkeer krijg van deze platformen. Zowel Facebook als Twitter zijn suf en saai. Ik stel mijzelf de vraag of ik het nog leuk vind en het antwoord is steeds vaker nee.”

“LinkedIn is in Nederland na de Verenigde Staten het grootste zakelijke netwerk. Hier deel ik wat ik leuk vind en omdat ik trots ben op wat wij met 50 collega’s binnen Klap doen. Wij weten verschil te maken en daar ben ik niet bescheiden in. Ik vind het ook heel erg leuk om mensen met elkaar in contact te brengen. Mijn LinkedIn-netwerk bestaat uit mensen die ik allemaal persoonlijk de hand heb geschud. Als Klap zetten we het ook nadrukkelijk in om mensen te werven en we hebben een advertentie-account. Het is voor mij echt een bron van allerlei interessante zaken en voor mij op dit moment hèt sociale netwerk.”

 

Hoe vind je dat de verzekeringsbranche het doet op social media?

“De branche is vooral aan het zenden. Het opbouwen van een dialoog valt niet mee. Ik maak mij daar zelf ook schuldig aan. Social impliceert dat het anders is en ik zie daar eigenlijk niet of nauwelijks voorbeelden van. En nee ik heb ook geen voorbeelden van financieel adviseurs of financieel dienstverleners die dat wel goed oppakken. Ze zitten in ieder geval niet in mijn tijdlijn.”

 

Hoe zou de verzekeringsbranche jongeren kunnen aanspreken?

“Jongeren zijn gevoelig voor beloningsprikkels. Volgens mij moet je en masse inzetten op gamification en daar heel veel werk van maken. De aandachtspanne van jongeren is kort. Ze willen continu het volgende level halen. Dat geeft een goed gevoel. Als verzekeringsbranche moet je daar dus op inspelen. Ik realiseer mij tegelijkertijd dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Wij zijn als Klap continu in gesprek met Fintech en Insurtech start-ups en die zijn allemaal, zonder uitzondering, bezig met gamification. Ik vind overigens niet dat het alleen is weggelegd voor verzekeraars, een innovatieve financieel adviseur kan daar ook iets mee. Natuurlijk zijn er belemmeringen in de zin van geld, tijd en middelen en het ontbreekt aan denkkracht. Wij zoeken nadrukkelijk aansluiting bij die wereld en willen er tegenaan schurken om zo te weten hoe de toekomst van onze branche eruitziet.”

 

 

 

 

 

Back To Top