social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Social Media TIP #21 – Wat plaats ik nu weer op social media?

In Tips on

Ik zit met veel ondernemers aan tafel om te praten over de zakelijke inzet van social media.

Dat zijn ondernemers die ervan overtuigd zijn dat social media hun zichtbaarheid gaat vergroten en daarmee uiteindelijk dus ook meer klanten en meer omzet gaat opleveren.

Daar zit het probleem niet. Het probleem zit hem voor deze ondernemers vooral in het gebrek aan tijd en het feit dat ze een heleboel beren op de weg zien als het gaat om het produceren van de juiste content.

Dit artikel gaat over het vinden, bedenken en produceren van content.

Mensen doen zaken met mensen

Mensen doen zaken met mensen. Klinkt als een open deur en is het ook. Ik merk alleen dat heel veel ondernemers prima kunnen vertellen over hun producten en diensten, maar het heel lastig vinden om iets te vertellen over zichzelf over het bedrijf, hun werknemers et cetera.
Mensen willen je ook op social media leren kennen. Pas als ze je kennen gaan ze je aardig vinden en vertrouwen. Pas als ze je kennen, aardig vinden en vertrouwen gaan ze zaken met je doen.

De enige manier waarop je mensen met jou online kan laten kennismaken is door iets over jezelf, je bedrijf, je drijfveren et cetera te vertellen. Laat je werknemers zich voorstellen. Wie krijgen ze aan de telefoon als ze bellen? Ook dit is allemaal content. En hele belangrijke content. Daarom staat dit bovenaan in dit artikel.

Berg van informatie

Als ondernemer zit jij op een berg van informatie en kennis. Zo heb je waarschijnlijk een website, folders, brochures, whitepapers et cetera. Je medewerkers hebben ook veel kennis. De kunst is die kennis en informatie te vertalen naar voor jouw klant toegankelijke en makkelijk te verwerken informatie.

Denk vooral niet te moeilijk. In je werk kom je waarschijnlijk ook situaties, vraagstukken, problemen tegen bij klanten die ook voor andere klanten cq je doelgroep interessant kunnen zijn. Wat was het probleem, welke stappen heb je gezet om het op te lossen. Schrijf er een blog over en je hebt content.

Zet het blog op je website. Via social mediakanalen kan je zo’n blog meerdere keren delen en de mensen elke keer op de betreffende pagina op je website terecht laten komen. Zo genereer je extra verkeer naar je website.

Hoe dan meerdere keren delen? Pak elke keer een andere pakkende zin uit je blog en plaats dit bijvoorbeeld via Buffer op je social mediakanalen. Zorg dat er altijd een link naar je website in staat waar je blog staat.

Eigen ervaring

Een voorbeeld. Je hebt een assurantiekantoor en je bent vooral actief op de zakelijke markt. Bij een van je klanten breekt een grote brand uit, met heel veel schade. Bovendien komt er asbest vrij. Dit is echt geen vreemd voorbeeld en de nachtmerrie van elke ondernemer. Jij handelt de schade af en ondersteunt de ondernemer bij het weer op de rit krijgen van zijn onderneming. Wat doe en regel jij allemaal voor zo’n ondernemer. Hoe is de brand ontstaan, hoe was de preventie, hoe steekt het calamiteitenplan in elkaar. Welke stappen zijn gezet om nog meer schade te voorkomen. Er is asbest in het spel, wat zijn de risico, hoe zit dat verzekeringstechnisch en ga zo maar door. Dat is niet één blog, dat kunnen er zo maar meer zijn.

Je bent geen verzekering aan het verkopen, nee je laat zien welke rol jij speelt in zo’n geval en daarmee laat je zien wat het voordeel is van het hebben van een financieel adviseur die weet waar hij het over heeft, die weet welke stappen er gezet moeten worden, die de ondernemer begeleidt tijdens deze schade.

Aan de hand van zo’n schadegeval kun je een checklist ontwikkelen en waarschijnlijk heb je die al, die ook voor andere ondernemers interessant is. Ook dat is content.

Actualiteit

Ik blijf even in de verzekeringsbranche. Heel veel van wat in Den Haag bedacht wordt, is van invloed op jouw werkzaamheden. Neem bijvoorbeeld alles rondom de eigen woning, het beperken van de hypotheekrenteaftrek, de energietransitie waar ook eigenaren van woningen te zijner tijd aan moeten geloven. De risico van een aflossingsvrije hypotheek, nieuwe pensioenregelingen en ga zo maar door. Legio onderwerpen waarover jij je klant/doelgroep gericht van informatie kan voorzien. Je bestaande klanten verstrek je die informatie waarschijnlijk sowieso al, maar waarom die informatie ook niet gedeeld via je social mediakanalen. Op die manier laat je zien hoe jij met je vak bezig bent en creëer jij voor de buitenwacht een expertstatus.

De seizoenen

De seizoenen? Ja de seizoenen. Ik blijf weer even hangen bij de verzekeringsbranche. Beginnend bij het voorjaar en nu even gericht op de particuliere markt. In het voorjaar begint iedereen weer met het maken van vakantieplannen. Ik tenminste wel. Niets leuker dan dat.

De caravans en boten komen weer uit de stalling. Ook hier zijn weer checklists voor te bedenken. Hoe zorg je dat boot en/of (sta)caravan weer in topconditie zijn voor de zomer. Welke werkzaamheden moeten er uitgevoerd worden. Moet bijvoorbeeld de elektrische- en gasinstallatie gekeurd worden. Waar moeten boot- en caravaneigenaren op letten voordat ze er weer mee de weg of het water op kunnen.

En natuurlijk mag je ook best een keer uitleggen welke soort verzekeringen er allemaal zijn en waar ze op moeten letten bij het sluiten van zo’n verzekering…;-)

Dit is ook de tijd dat de uitslag van de eindexamens bekend is/wordt. Veel eindexamenkandidaten gaan studeren en daarmee wellicht ook op kamers wonen. Wat betekent dat als je op kamers gaat wonen. Waar moet je allemaal aan denken. Voor welke toeslagen komen studenten in aanmerking. Welke verzekeringen moeten ze zelf sluiten, wanneer kunnen ze bij de ouders op de polis blijven.

En zijn er voor elk seizoen onderwerpen te verzinnen waarmee jij je klant/doelgroep van dienst kan zijn.

Google alerts

Elke dag of week mail in je mailbox over onderwerpen waar jij in geïnteresseerd bent. Bedenk over welke onderwerpen jij je klant/doelgroep wilt informeren en blijf via google alerts op de hoogte van de meest actuele ontwikkelingen. Is het allemaal bruikbaar? Nee. Het brengt mij wel op ideeën om artikelen over te schrijven. Geen copy/paste maar aanpassen naar eigen inzicht. Geef er je eigen draai aan of visie op.

Is het echt een top artikel, waarom dan het artikel niet integraal gedeeld met je doelgroep.

Starten maar met Google Alerts.

Concullega’s

Kijk vooral ook op de social mediakanalen van je concullega’s. Wat doen zij, wat voor soort berichten, video’s, blogs, artikelen et cetera. Het levert je ook inspiratie op hoe je het NIET wilt doen.

Blogs of podcasts

Zijn er mensen, misschien wel collega’s die als bron van inspiratie kunnen dienen voor jouw blog? Schroom dan niet om zo’n onderwerp ook te behandelen. Ga het niet kopiëren maar vertaal het naar jouw klanten, geef jouw visie erop. Je hoeft niet alles zelf te bedenken. Ik luister zelf vaak naar podcasts in de auto. Soms zitten daar onderwerpen tussen die ik kan vertalen naar mijn klanten.

Video’s en vlogs

Video’s en vlogs zijn ‘hot’. Je hoort er bijna niet meer bij als je niet af en toe een video of een vlog plaatst op je social mediakanalen. Weet dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is en dat de doelgroep jongeren heel veel op YouTube zit.

Dus maak eens een video of een vlog en plaats dit op YouTube. En deel natuurlijk die filmpjes op je social mediakanalen. Er is een maar. Op Facebook moet je de originele video uploaden. Facebook is geen vriendjes met YouTube en laat die video’s dus veel slechter zien.

Een mooi voorbeeld in de hypotheekbranche vind ik de vlogs en video’s van Thierry Stokkink. Kijk maar eens hoe hij het doet.

Inhakers

En als je het echt even niet meer weet, dan is er altijd nog een inhaakkalender met speciale dagen waar je wat mee kunt. Die je op de een of andere manier aan je bedrijf, dient of product kan koppelen. Kijk maar eens op www.inhaakkalender.nu en www.inhaakkalender.com

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*