social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Social Media TIP #22 – Die contentkalender? Moet dat?

In Tips on

Geen tijd, weet niet waarover ik moet schrijven, geen inspiratie, daar zit mijn klant toch niet op te wachten…Het zijn zo maar een paar uitspraken die ik hoor van ondernemers waarmee ik de zakelijke inzet van social media bespreek.

Ja, het kost tijd, energie en geld als je social media goed zakelijk wilt inzetten. Je hebt als ondernemer ongelooflijk veel kennis en deskundigheid in huis en dan hebben we het nog niet over je dienstverlening of het product wat je aanbiedt. Dus inspiratie genoeg zou ik zeggen…

Contentkalender? Moet dat?

Wat  mij betreft is een contentkalender of marketingkalender de kurk waar je social media inzet op moet draaien. Die contentkalender geeft je houvast, ook op momenten dat je even vastloopt. Dus als ik de vraag krijg: Die contentkalender? Moet dat? Dan luidt mijn antwoord volmondig ja. Ja, dat moet!!

Er valt heel veel te vertellen over hoe je een contentkalender opzet en invult. Ik geef je 13 tips waarmee je in ieder geval praktisch aan de slag kan.

TIP 1

Om goede content te schrijven cq berichten/artikelen te maken, moet je weten voor wie je schrijft. Als je weet voor wie je schrijft, wordt het al een stuk makkelijker. Dus…heb je je ideale klant scherp? Zo niet, ga dan eens aan de slag met het maken van je buyer persona. Lees anders dit artikel nog een keer terug.

TIP 2

Als je weet voor wie je aan het schrijven bent, ga dan samen met je team onderwerpen en thema’s bedenken. Lees TIP #21 er nog een keer op na om ideeën op te doen.

TIP 3

Als je je ideale klant in beeld hebt, dan weet je ook welke ‘tone of voice’ je moet gebruiken in je berichten. Moet dat U zijn of je en jij? Overleg dit ook met je team. Heb bij leuke discussies gezeten over dit onderwerp..;-))

TIP 4

Het helpt om vaste onderwerpen op vaste dagen van de week te hebben. Dat geeft zeker in het begin houvast. Zo heb ik zelf op maandag altijd een weekopening en…hoe verrassend op de vrijdag ook een weekafsluiting. Maar ik heb ook altijd een tip, een persoonlijke noot en een artikel dat ik deel op social media.

TIP 5

Throwback ThursdayJe kunt ook kiezen voor vaste items als #ThrowbackThursday of #FanPhotoFriday of #durftevragen. Deze hashtags zijn universeel en worden door veel bedrijven gebruikt. Kijk of het past bij jouw dienstverlening of product.

TIP 6

Wat je tegenwoordig zowel op Facebook als Instagram steeds vaker ziet, is de zogeheten Facebook Live of Instagram Live waarbij je bijvoorbeeld vragen van klanten beantwoord. Kies daarvoor ook een vaste dag en een vast tijdstip, zodat je doelgroep het ook gaat herkennen en verwachten. Kondig het uiteraard van te voren aan (heb je meteen weer een bericht..;-))

TIP 7

Je kunt een contentkalender zo eenvoudig en zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Ik heb contentkalenders gezien waarbij alle teksten die geplaatst worden ook al ingevuld staan. Daar staat ook bij wie verantwoordelijk is voor de content of wat de bron is van het bericht et cetera. Ook staat erbij op welk social mediakanaal het bericht geplaatst wordt en uiteraard wanneer. Het is zeker handig om een format te gebruiken. Bijvoorbeeld in Excel of gewoon in je online kalender. Google ook eens op ‘contentkalender maken’ je krijgt legio voorbeelden.

TIP 8

Het is ook handig om met kleuren in je contentkalender te werken. Dat kun je doen voor de soort content (bijv. Een blog, tip, quote, foto, video et cetera) en/of voor het kanaal waar het bericht geplaatst wordt. Zo zie je in één oogopslag wat voor soort content je plaatst en waar. contentkalender

TIP 9

Ik heb het de hele tijd over content, maar er zijn natuurlijk vele soorten content. Denk aan blogs, foto’s, video’s, vlogs, infographics, tips, linkjes naar externe artikelen, quotes, polls, gifjes. Kortom er zijn vele soorten content. Wissel die ook af op je kanalen, zodat je bezoeker continu verrast wordt door je creativiteit.

TIP 10

Bij 2 hebben we het al gehad over thema’s en subthema’s en staat ook een link naar een eerder artikel. Je hoeft ook niet alles zelf te bedenken. Kijk ook eens op inhaakkalender.com en inhaakkalender.nu en bepaal of daar onderwerpen bijzitten die je kunt vertalen naar jouw specifieke doelgroep. Er zijn er nog meer, dus ook hier weer even googelen op inhaakkalender.

TIP 11

Beeld is op bijna alle social mediakanalen belangrijk, zeker op Facebook en Instagram. Belangrijk is dat je uitingen herkenbaar zijn. Dat kan via een logo in de afbeelding, of een kleurstelling of door een bepaalde uitstraling. Het beeld op je social mediakanalen moet ook voldoen aan bepaalde afmetingen. Klik op deze link voor een overzicht van deze afmetingen. Niet iedereen heeft ervaring met geavanceerde programma’s als Photoshop. Gelukkig zijn er ook andere (gratis) programma’s waar je al heel veel kunt maken. Bijvoorbeeld  Canva.comof Picmonkey (€ 5 per maand).

TIP 12

Het is belangrijk dat de inzet van social media verankerd is in je bedrijf. Social media is niet alleen van de baas, social media moet van iedereen zijn. Zorg dus voor draagvlak, betrek je medewerkers erbij. Maak één of meerdere mensen verantwoordelijk voor de coördinatie. Zij moeten de andere medewerkers ook ‘accountable’ kunnen houden voor bijvoorbeeld het op tijd aanleveren van de content.

TIP 13

Sla al je teksten en beeldmateriaal op in een contentbibliotheek. Op die manier kun je altijd putten uit al bestaand materiaal en iedereen kan erbij die er ook bij moet kunnen.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*