social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Social Media TIP #23 – Het 10-stappen social media plan

In Tips on

In tien stappen naar een social media plan

Een social media plan heb je nodig om social media goed in te zetten voor je bedrijf. Alvorens op die tien stappen in te gaan, eerst nog iets anders.

Wie, wat, waar, waarom en hoe…Als journalist was dat altijd mijn houvast bij het schrijven van nieuwsartikelen. En eigenlijk zijn deze 4 W’s en H ook bruikbaar bij het zakelijk inzetten van social media.

Waarom zou je social media inzetten? Niet omdat anderen dat ook doen, niet omdat iemand zegt dat je dat moet doen. Je moet social media alleen inzetten als het toegevoegde waarde biedt voor je klanten en voor jouw onderneming.

Als je social media inzet voor je bedrijf, voor wie doe je dat dan? Wie wil je bereiken. Ik ga er vanuit dat je de ideale klant goed in beeld hebt. Bepaal wie je wilt bereiken met de inzet van social media.

Een volgende logische vraag is dan: waar is mijn doelgroep aanwezig? Bepaal op welke social mediakanalen jouw (ideale) klant zit. En wees daar dan aanwezig. Lees dit artikel nog even na.

Als je dat allemaal uitgevogeld hebt, komt de wat vraag. Wat ga je dan plaatsen op social media. Dan hebben we het over de inhoud van je berichten. Bij de wat vraag kun je ook nog denken aan wat voor soort content. Zijn dat blogs, video, infographics, beeld et cetera.

En hoe ga je dat dan doen? Bij hoe kun je denken aan hoe vaak ga je dan berichten plaatsen, of hoe in de zin van rechtstreeks op het betreffende kanaal of met behulp van een dashboard. Hoe kan bijvoorbeeld ook zijn met behulp van een contentkalender.

Naar mijn idee zijn dit belangrijke vragen die je jezelf moet stellen als je aan de slag gaat.

Hieronder beschrijf ik nog eens tien stappen die je helpen om voor je bedrijf een social media plan te maken.

In 10 stappen naar een basisplan voor je social media inzet

Ken je doelen

Denk na welke doel of welke doelen je hebt met de inzet van social media. Het doel moet niet alleen zijn het plaatsen van waardevolle content. Je doel met social media moet eigenlijk onderdeel zijn van je marketing- en communicatiedoelen.

Doelen kunnen o.a. zijn:

  • zichtbaarheid voor je bedrijf
  • verkopen van je product of dienst
  • aantrekken van nieuw personeel
  • aantrekken van kapitaal
  • meer omzet
  • meer klanten
  • et cetera

Wat is de rol van de sociale media?

De inzet van social media moet onderdeel uitmaken van een groter plan. Het moet geen doel op zich zijn. Bepaal op welke social media jouw klanten aanwezig zijn en met welke informatie jij je klanten kan helpen. Social media is ook niet bedoeld om alleen maar te zenden en je merk of product te pushen. Nee, social media is bedoeld om de interactie aan te gaan met je klanten en/of je beoogde doelgroep

Wat doen je concurrenten?

Voor de opzet van je social mediaplan is het handig om ook te kijken hoe je concurrenten het doen op social media. Niet om het te kopiëren, maar om ervan te leren. Zie je dat consumenten bij hen op bepaalde berichten reageren of juist niet. Is er sprake van interactie? Gaat je concurrent de dialoog aan of is hij alleen maar aan het zenden? Leer van zowel de goede als de niet goede voorbeelden en bepaal hoe jij het anders en beter kan doen. Het is wel raadzaam om vooral te kijken bij concurrenten die ongeveer even groot zijn als je eigen bedrijf. Natuurlijk is het leerzaam om ook te kijken hoe de ‘grote jongens’ het doen. Bedenk wel die daar ook de budgetten voor hebben.

Wie is je doelgroep?

Natuurlijk is het heel leuk en fijn om heel veel volgers te hebben op bijvoorbeeld Facebook. Maar zijn het ook je klanten? Kunnen het ambassadeurs worden van jouw product of bedrijf? Wie wil je op welk kanaal bereiken? Op Facebook bereik je misschien de werknemers van een bedrijf en op LinkedIn wellicht de beslisser binnen het bedrijf. Het kan helpen om per kanaal de persona’ in beeld te hebben. Dat helpt bij het bepalen van je doel per social mediakanaal.

Wat heb je te bieden?

Waarom volg je een merk? Omdat het merk je iets wil verkopen of omdat het merk je iets interessants te bieden heeft? Waarschijnlijk is het de tweede. Dat is ook de reden waarom mensen jou gaan volgen op social media. Omdat je iets interessants te bieden hebt. Omdat je een probleem oplost voor je klant. Luister goed naar waar je klant behoefte aan heeft, geef antwoord op zijn vragen en ga de interactie aan. Hun vragen bieden waarschijnlijk weer nieuwe ideeën om content te creëren.

Kies de juiste inhoud

Weet voor wie je berichten schrijft. Ik noemde het al eerder. Het beschrijven van je ideale klant in de vorm van een persona geeft je houvast voor het soort berichten dat je maakt, maar ook hoe de vorm van je content moet zijn. Misschien worden jouw klanten alleen getriggerd door hele mooie beelden in de vorm van foto’s of mooie infographics. Of zijn ze alleen geïnteresseerd in blogartikelen of zoeken ze juist naar do’s & dont’s, tips & tricks.

Communiceer op de juiste toon. Dat kan overigens per social mediakanaal verschillen. Facebook en Instagram vragen om een wat meer informele toon, waar LinkedIn misschien juist wat formeler is qua toon. Overigens hoeft dat niet zo te zijn en is je doelgroep en wie je wilt bereiken bepalend hierin.

Gebruik video

Er gaan geluiden rond dat video’s bijna 80% van het internetverkeer gaan uitmaken. Dat betekent dat je eigenlijk niet om de inzet van video heen kan voor je bedrijf. Ja, ik weet het. Het is best griezelig om een video op te nemen en jezelf te horen praten en vooral in beeld te zien. Op Facebook en LinkedIn zijn er vele ‘goeroes’ die je met allerlei tips & tricks kunnen helpen om met eenvoudige hulpmiddelen al mooie video’s of vlogs te maken. Ook op LinkedIn is video al een veel gebruikt instrument om goed in beeld te komen. Dus…

Hou het gesprek gaande

Vergeet niet dat sociale media tweerichtingsverkeer is! Mensen zullen vragen stellen, goede en slechte dingen over uw merk zeggen. Je moet bereid zijn om ze zo snel mogelijk te reageren. Het kan een beetje eng zijn, maar het is goed! Op dezelfde manier dat iemand op je pagina kan klagen, kan deze consument anderen informeren over de manier waarop je zijn problemen hebt opgelost. Je kunt allerlei hulpmiddelen inzetten om de dialoog en interactie gaan de te houden. Denk aan polls, quiz, wedstrijden om het gesprek gaande te houden.

Meet de resultaten

Alle platforms bieden statistieken die je laten zien hoe er op je berichten wordt gereageerd. Welke interactie er is geweest, hoe vaak je berichten gedeeld zijn, hoeveel likes het opgeleverd heeft et cetera. Kijk terug welke berichten het goed hebben gedaan en welke minder goed. Leer daarvan. Met Google Analytics bijvoorbeeld kun je het verkeer naar je website volgen. Welke berichten leveren traffic richting je website op? Bij welke pagina op je website haken ze af en waar blijven ze hangen? Doe er je voordeel mee.

Pas aan wat je kunt en ga door

Het grote voordeel van digitale communicatie via social media is dat je continu kunt bijsturen en verbeteren. Je hebt geen drukkosten van flyers en dergelijke. Je ziet welk kanaal het beste presteert, welke berichten het goed doen, op welke soort berichten er het meeste reactie komt et cetera. Doe daar je voordeel mee. Als alles goed is ingericht en staat, kan je ook gaan nadenken over adverteren op social media. Ook dat is realtime te volgen en bij te sturen.

Wil je een keer sparren over dit onderwerp? Neem vrijblijvend contact op.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*