social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Social Media TIP #25 – Wordt Instagram TV een hit?

In Tips on

Instagram TVInstagram heeft Instagram TV geïntroduceerd en zegt daarmee de aanval op YouTube in te zetten. Aangezien Instagram van Facebook is en Facebook dat al eerder geroepen heeft, klinkt dat dus op zijn minst consequent.

Je kunt Instagram TV als aparte app downloaden op je telefoon. De optie wordt ook geïntegreerd in de bestaande Instagram-app.

Met Instagram TV is het mogelijk tot maximaal 60 minuten aan video op te nemen en te laten zien. Dit is overigens alleen weggelegd voor de grotere accounts. Een reguliere gebruiker kan maximaal 10 minuten video laten zien. Op dit moment is 1 minuut het maximale in de huidige Instagram-app als Instagram Story.

Alleen verticaal

Opvallend is dat alleen verticale video mogelijk is. Op zich logisch omdat de app bedoeld is voor de mobiele telefoon en de meesten van ons die inderdaad verticaal gebruiken. Daarmee is het een optimale gebruikerservaring. Bovendien hoeft het allemaal niet zo gelikt te zijn. Het gaat erom dat het ‘echt’ is en dat je niet uren aan het editen bent geweest.

Je wordt ook niet afgeleid door advertenties, die zullen namelijk (nog) niet te zien zijn.

Hoe werkt het dan?

Installeer de app op je telefoon, via Play Store (Android) of de App Store (Apple). Je vindt hem door IGTV in te tikken.

Als je ook al Instagram op je telefoon hebt staan, herkent hij het account en word je gevraagd om door te gaan of om van account te wisselen.

Als je IGTV opent, speelt op de achtergrond meteen een video.

Uiteraard kun je zoeken naar andere ‘kanalen’. Je ziet ook meteen de tabbladen ‘Voor jou’, ‘Volgend’ en ‘Populair’. Voor jou is gebaseerd op jouw interesses. Volgend is video’s van de accounts die je volgt en Populair spreekt voor zich. Dat zijn de video’s die zich mogen verheugen in veel belangstelling.

Iedere video die je uploadt kun je voorzien van een titel en een korte omschrijving, zodat je beter gevonden wordt. In die omschrijving kun je ook een link opnemen en op die manier mensen naar je website leiden.

De titel van je video kan je ook baseren op een populaire hashtag. Op die manier wordt de video nog makkelijker gevonden.

Statistieken

Net als bij Instagram Stories kun je makkelijk swipen naar de volgende video. Uiteraard kun je ook de statistieken bekijken. Die statistieken vind je als je klikt op de drie puntjes onder je video. Als je daarop klikt krijg je de opties:

  • video verwijderen
  • link kopiëren
  • statistieken

Deze statistieken geven aan hoe vaak je video bekeken is, het aantal likes en comments en doelgroepbehoud, waaronder het gemiddeld kijkpercentage.

Het aantal weergaven is het aantal keren dat mensen ten minste drie seconden van je video hebben bekeken. Gemiddeld kijkpercentage van je video is het percentage van je video dat mensen hebben bekeken. Deze statistiek wordt berekend als percentage van je video dat is bekeken, gemiddeld voor alle keren dat je video is bekeken. Als mensen minimaal 3 seconden naar je video hebben gekeken, telt dat als een view.

Als je de link kopieert, kun je de video ook gemakkelijk delen op andere social media platforms. Maak bijvoorbeeld een goede screendump van je video en deel hem via de link op je andere kanalen. Dat kan je dus ook doen met video’s van anderen waarvan jij vindt dat die door anderen gezien moeten worden.

Veel succes met je eigen IGTV-kanaal!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*