social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Social Media TIP #27 – Waarom zou ik het moeten lezen??

In Tips on

waarom moet ik het lezenNaarmate je meer contacten hebt op LinkedIn, volgers op Twitter, Instagram en vrienden op Facebook hoe meer artikelen er in je tijdlijn voorbijkomen.

Weet niet hoe het bij jullie is, maar iets moet mij triggeren om een artikel of bericht te lezen. En dat laatste schort het nog weleens aan bij berichten/artikelen die mijn contacten op bijvoorbeeld LinkedIn delen. Overigens niet alleen op LinkedIn, maar dat neem ik voor deze tip wel even als voorbeeld.

Waarom deel je?

Waarom zou je een artikel of bericht van iemand anders delen met jouw contacten op LinkedIn of met iedereen op LinkedIn? Daar kun je natuurlijk meerdere redenen voor hebben, zoals:

  • jij vindt het interessant
  • jij vindt dat anderen er ook kennis van moeten nemen
  • jij wil de ander helpen aan een groter bereik van zijn/haar artikel/bericht
  • je deelt om het delen

Ik heb ook meerdere redenen waarom ik berichten/oproepen/artikelen van anderen deel, bijvoorbeeld.

  • iemand zoekt een baan en wil een zo groot mogelijk bereik hebben
  • iemand heeft een vraag, waar ik het antwoord niet op heb, maar anderen in mijn netwerk misschien wel
  • het artikel is dusdanig interessant dat ik denk dat mijn contacten er ook wat aan hebben
  • het is humor en ik wil anderen laten meegenieten
  • iemand wil een evenement bij een groter publiek onder de aandacht brengen en ik help door het te delen

Elke reden om te delen is in principe goed. Wat ik zelf altijd als uitgangspunt neem, is dat mijn contacten of anderen op LinkedIn er mogelijk ook iets aan hebben. Natuurlijk geldt dat nooit voor al je contacten. Voordat je deelt, moet je dus eerst bedenken waarom je het wilt delen.

Hoe kun je het delen

Er zijn meerdere manier om een artikel of bericht van iemand ander te delen.

Klik onder het bericht of artikel op ‘delen‘ of ‘share‘. Je krijgt vervolgens de optie om het te delen op je tijdlijn (feed) of via een persoonlijk bericht dat je aan een of meerder personen stuurt.

Als je het deelt op je tijdlijn, krijg je onderaan de optie om het met iedereen te delen, met iedereen en op Twitter, alleen aan je contacten en je kunt aanvinken of mensen commentaar mogen geven op het gedeelde artikel of bericht. Dit kan je later nog wijzigen.

Persoonlijk bericht

Je hebt ook de mogelijkheid om het met één of meerdere mensen te delen via een persoonlijk bericht. In dat geval moet je de namen intikken van de persoon of meerdere personen met wie je het bericht wilt delen. Deze mensen zijn al gelinkt met jou op LinkedIn. Die krijgen daar een bericht van. Het staat dus NIET op hun tijdlijn maar ze ontvangen van jouw een persoonlijk bericht. Ook dan moet je duidelijk kunnen maken en vertellen waarom je het naar hen stuurt in een persoonlijk bericht.

Altijd een tekst toevoegen

Voeg altijd een tekst toe waarom je het artikel deelt en waarom ik het zou moeten lezen. Ik zei het al, ik zie heel veel berichten voorbij komen en ik moet een goede reden krijgen waarom ik doorklik en het ga lezen. Jouw tekst moet mij over de streep trekken. Maak het dus aantrekkelijk!!

Succes met het delen van waardevolle content op LinkedIn.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*