social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Social Media TIP #29 – Vraag jij weleens om een aanbeveling?

In Tips on

aanbevelingWij Nederlanders zijn een bescheiden volkje. In ieder geval als het gaat om het vragen van een aanbeveling op LinkedIn of Facebook. Vinden we eng, of niet passend, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg… En toch zijn die aanbevelingen belangrijk.

Natuurlijk weet ik ook wel dat je geen aanbeveling vraagt aan iemand die misschien niet tevreden is over jouw werkzaamheden, dus ja het is subjectief.

Voor iemand die jou nog niet kent, kan het wel net dat zetje zijn om met jou in zee te gaan. Nadat hij of zij natuurlijk al op tal van andere momenten met je in aanraking is geweest. Het is een geschreven en ongeschreven regel dat je online minimaal zeven keer voorbij moet komen voordat iemand überhaupt zaken met je gaat doen.

Als iemand jou op LinkedIn pas net tegen ‘het lijf loopt’, gaat hij/zij hoogstwaarschijnlijk niet meteen zaken met je doen. Ze willen je leren kennen, je aardig gaan vinden, je gaan vertrouwen en pas dan gaan ze zaken met je doen.

Aanbevelingen helpen

Bij dat zakendoen helpen die aanbevelingen (recommendations) op LinkedIn of de recensies op Facebook. Op LinkedIn kun je iemand een verzoek sturen om een recommendation voor je te schrijven.

Ga naar je eigen profielpagina en scrol naar het onderdeel ‘Recommendation’.

ask recommendation

Als je dat nog niet hebt, kun je dat onderdeel toevoegen door te klikken op ‘Add profile section’.

add profile section

Mijn profiel heb ik in de Engelse taal staan, omdat dit gewoon meer mogelijkheden biedt. Dat is een tip extra!!

Je kunt vervolgens de naam intikken van degene aan wie je de recommendation wil vragen. Je geeft aan in welke relatie jullie stonden ten tijde van de samenwerking. En je kunt vervolgens een persoonlijk bericht schrijven waarin je om de aanbeveling vraagt.

recommendationAls de ontvanger inderdaad die aanbeveling schrijft, krijg je die eerst te lezen. Als je er nog niet helemaal happy mee bent, kun je vragen of hij/zij de aanbeveling nog wat wil aanpassen.

Plaatsen op je profiel

Ben je tevreden en akkoord, dan kan je de aanbeveling plaatsen op je LinkedIn-profiel. Je kunt er nog voor kiezen om het niet zichtbaar te laten zijn, maar waarom zou je er dan om vragen?? Het kan wel zo zijn dat je ooit in het verleden voor iets een aanbeveling hebt ontvangen en dat je die werkzaamheden niet meer uitvoert. Dan kan je ervoor kiezen om het niet zichtbaar te maken op je profiel.

Facebook

Facebook heeft niet de mogelijkheid zoals LinkedIn dat je mensen online kunt vragen om een recensie te schrijven. Natuurlijk kun je klanten vragen via messenger, mail of persoonlijk of ze een recensie willen achterlaten op je zakelijke Facebookpagina.

Die recensie is meteen zichtbaar en niet door jou aan te passen. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat iemand een slechte recensie schrijft over je dienstverlening. Niet leuk en dat staat dan wel op je Facebook-pagina. Ik zou in dat geval even persoonlijk contact opnemen en kijken of je het negatieve gevoel nog kunt ombuigen naar een meer positieve recensie.

Facebook heeft het sterrensysteem inmiddels losgelaten. Beoordelingen zijn nu aanbeveling geworden. Als klanten nu een review schrijven, kunnen ze ervoor kiezen om je pagina aan te bevelen. Wanneer klanten dat doen, is het voor iedereen zichtbaar. Het staat namelijk luid en duidelijk op je pagina.

Heb je volgens jou een oneerlijke aanbeveling gekregen, selecteer dan ‘Feedback geven’ in het berichtenmenu. Je kunt vervolgens de inhoud rapporteren waarvan je vindt dat die oneerlijk of spam is.

facebook feedbackKlanten kunnen belangrijke details over jou en je pagina delen door middel van tags en foto’s.

Het is niet eng

Inmiddels weet ik uit ervaring dat het niet ‘eng’ om een aanbeveling of recensie te vragen. Het is wel handig om eerst even te vragen aan de persoon in kwestie of je een LinkedIn verzoek voor een aanbeveling mag sturen. Dan weten ze dat het eraan komt en kunnen ze alvast nadenken over de inhoud.

Veel succes!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*