social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Social Media TIP #33 – In 8 stappen naar een Facebook Marketingplan

In Tips on

facebook marketingAls je serieus aan de slag wil met Facebook Marketing voor je bedrijf, dan moet daar een plannetje achter zitten. Hoeft geen uitgeschreven boekwerk te zijn, maar enig houvast is wel handig.

Ik heb acht stappen voor je uitgewerkt, die een goed begin zijn voor je Facebook marketing.

Stap 1 Quickscan

Maak een quickscan van je eigen social media inspanningen op dit moment.

  • Hoeveel fans heb je Facebook.
  • Hoe doen je berichten het? Welke berichten leveren interactie op en welke niet? Wissel je de soort berichten voldoende af?
  • Kijk ook eens op welke tijdstippen jouw volgers online zijn. Test eens met de tijdstippen. Hoe is je bereik om 8 uur ’s morgens en hoe bijvoorbeeld om 22.00 uur ’s avonds.
  • Check ook hoe je concullega’s het doen op Facebook. Wat voor soort berichten maken zij. Hoe scoren die. Kun jij het beter?

Stap 2 Focus

Focus is heel belangrijk. Stel jezelf een aantal vragen wat je wilt bereiken met je Facebook marketing.

  • Wie wil je bereiken op Facebook?
  • Zijn er groepen waar je doelgroep zit en waar jij dus bij kunt aansluiten?
  • Bedenk ook hoe je je doelgroep wilt aanspreken en met welke content

Stap 3 Content

Niet voor niets zeggen ze dat content King is. Je kunt niet heen om een goed contentplan voor je onderneming. Uiteraard kun je die integreren in je marketingplan als je dat hebt.

Denk ook niet te moeilijk als je een contentplan maakt. Een aanpak kan zijn:

  • Bedenk Thema’s en verdeel die onder in subthema’s
  • Kies welk thema/subthema je welke dag van de week wilt plaatsen. Het is handig om met vaste thema’s voor vaste dagen te werken. Uiteraard kan je daar vanaf wijken. Je kan ook een weekthema of maandthema bedenken en dan vooral de vorm van de content afwisselen.

Mogelijkheden zijn:

  • Storytelling met mooi beeld erbij
  • Bericht met een link-verwijzing
  • FB Live
  • Video
  • Vlog
  • Blog met verwijzing naar je website waar ze verder kunnen lezen
  • Quotes
  • Tips
  • Et cetera

Stap 4 Beeld

Zorg voor mooi beeld bij je berichten. Gebruik liever geen stockfotos’s en als je daar toch op moet teruggrijpen zorg dan dat het beeld niet al te ‘stockerig’ overkomt, maar wat meer natuurlijk.

Uiteraard kun je in programma’s als Photoshop de mooiste dingen maken. Ben je geen Photoshop-expert gebruik dan programma’s als Canva of Picmonkey. De laatste is niet gratis, kosten zijn € 5 per maand. Met deze programma’s kun je in ieder geval een eigen look en feel aan je beeld geven, waardoor mensen in hun tijdlijn al meteen zien…hé dat is een bericht van….

Stap 5 Inplannen

Je hoeft niet elke dag te bedenken wat je gaat plaatsen. Aan de hand van je contentkalender kun je de berichten op Facebook prima inplannen.

Bij stap 1 heb ik het al gehad over de tijdstippen waarop jouw doelgroep/volgers online zijn. Maak daar gebruik van bij het inplannen van je berichten. Varieer en test dat ook.

Advies is om de berichten rechtstreeks op Facebook in te plannen en niet via een applicatie als hootsuite, buffer et cetera. Facebook zou het bericht dan minder goed laten zien. Uiteraard kan je dit zelf gaan testen.

Stap 6 Integratie

Integreer je social media (niet alleen Facebook) met de rest van je marketinginspanningen. We hebben het dan over de ‘owned’, ‘earned’ en ‘paid’ media.

  • Bij ‘owned’ moet je denken aan je website, je drukwerk, je visitekaartjes, je e-mailhandtekening. Via al die kanalen kun je kenbaar maken dat je op Facebook actief bent.
  • Bij ‘earned’ moet je bijvoorbeeld denken aan een blog dat je mag plaatsen op de website van een ander. Gaaf als je uitgenodigd wordt om jouw kennis en expertise te delen op een goed gelezen blog- of website van een ander.
  • Bij ‘paid’ hebben we het bijvoorbeeld over Google Adwords, advertenties en dergelijke.

Stap 7 Bepaal je doelstellingen

Bepaal je doelstellingen die wilt bereiken met de inzet van Facebook en natuurlijk ook met je eventuele andere social media kanalen.

Doelstellingen kunnen zijn:

  • Meer volgers op Facebook
  • Meer traffic naar je website via Facebook
  • Aanboren van nieuwe doelgroepen via Facebook
  • Meer verkoop/omzet via Facebook
  • Meer klanten via Facebook
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Expertstatus creëren
  • Meer interactie met je volgers op Facebook
  • Et cetera

Zorg dat je doelstellingen reëel en haalbaar zijn en koppel er budget aan. Dat koppelen van budget geldt ook voor stap 6.

LET OP: als je geen torenhoge marketingbudgetten hebt om te besteden, weet dan dat je niet morgen meer omzet hebt als je vandaag een Facebookbericht plaatst. Het heeft echt tijd nodig. Dus haak niet na een maand al af, je moet het echt maanden de tijd geven.

Stap 8 Meten is weten

Meet je resultaten.

Met Facebook heb je de beschikking over redelijk uitgebreide statistieken, waarbij je in ieder geval kunt zien of je meer volgers krijgt, welke berichten het goed doen et cetera.

Met behulp van Google Analytics kun je zien hoeveel mensen je website bezoeken en via welk kanaal ze binnenkomen. Je kunt ook de conversies zien als je dat goed hebt ingesteld via Google Analytics.

Succes!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*