social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Social Media TIP #34 – Zichtbaar op Facebook? Let op deze regels van Facebook

In Tips on

Wat zijn de regels van Facebook?

We merken het allemaal…Facebook verandert en het is best lastig om nog op de tijdlijn van je doelgroep voorbij te komen. In deze tip ga ik het niet hebben over de edge rank van Facebook. Dat ingewikkelde algoritme waar maar heel weinig mensen iets van begrijpen. Met recht is dit een blackbox te noemen. Wel wil ik het met je hebben over een aantal regels van Facebook die, als je die een beetje volgt, ervoor zorgen dat je toch in beeld komt bij je doelgroep.

Consequente berichtgeving

Facebook wil graag dat je met regelmaat berichten plaatst. Er zijn ‘goeroes’ die zeggen dat je dagelijks meerdere berichten zou moeten plaatsen. Dat is up to you. Facebook wil wel dat je consequent bent. En 2x per week is ook consequent….

Zorg dat nieuwe berichten niet kannibaliseren op oudere berichten.

Als je meerdere berichten per dag plaatst, zorg er dan voor dat er minimaal 3 uur tussen zit qua tijd. Als je te snel achter elkaar berichten plaatst, laat Facebook het vorige bericht dus niet meer zien.

Houd je aan de afmetingen van Facebook.

Facebook hanteert vaste afmetingen voor beeld. Gebruik deze cheatsheet zodat je weet wanneer je wat moet gebruiken: https://www.likeconomics.nl/facebook-afmetingen-formaten/

Tag andere Facebookpagina’s.

Als je een bericht maakt en je hebt de mogelijkheid om andere Facebookpagina’s te taggen, doe het dan. Dat vinden de bedrijven fijn en dat vindt Facebook fijn.

Deel geen oud nieuws.

Loop je tegen een leuk bericht aan waarvan je denkt dat je volgers het leuk vinden om te lezen, en je wilt het delen? Check dan wel even hoe oud het al is. Te oud…niet delen.

Controleer of je profielbeschrijving volledig is.

Zorg dat alle informatie die je over je bedrijf kunt invullen, klopt en volledig is. Maak ook het verhaal van je pagina. Zorg dat als mensen doorklikken op je omslagfoto, dat daar dan ook de link naar bijvoorbeeld je website staat. Maak gebruik van de Call to Action button en zorg dat mensen erop klikken.

Vraag niet om likes.

Hoe verleidelijk ook…Facebook vindt het niet leuk als je om likes vraagt. Probeer dat te vermijden of omschrijf het op een andere manier.

Like-share-win acties zijn verboden.

Facebook houdt hier niet van en wil je het toch doen, zorg dan dat je de uitgebreide richtlijnen hiervoor volgt. Je riskeert anders dat je pagina geblokkeerd wordt of erger…verwijderd. Hier kun je onder het deel Promoties’ meer info vinden.

Optimaliseer je doelgroep.

Ook zonder dat je adverteert, kun je de doelgroep aan wie je je berichten wil laten zien optimaliseren. Is je doelgroep bijvoorbeeld alleen vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie dan kies je dat. doelgroepen

Upload unieke video’s

Facebook wil in 2020 meer video’s hebben dan YouTube. Dat is het streven. Upload dus geen link naar youtube, maar upload je originele video naar Facebook. Geen video? Dan is de diashow een alternatief.

Gebruik meerdere soorten video’s.

Op Facebook kun je meerdere soorten video gebruiken, zoals Facebook Live, 360 graden video en de caroussel. Speel hiermee en kijk wat voor jou werkt.

Modereren telt mee voor je zichtbaarheid.

Als mensen reageren op je berichten, reageer dan zelf ook op deze reacties. Dat telt mee voor je zichtbaarheid.

Succes!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*