social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Social Media TIP #35 – Zichtbaar op Facebook? Wat kun jij daar aan doen?

In Tips on

FacebookIk ervaar zelf dat het best lastig is om bij mijn doelgroep op Facebook in beeld te komen en te blijven. In de vorige tip heb ik het gehad over de regels die Facebook stelt. In deze tip nog wat meer tips om in beeld te komen bij je doelgroep.

Tekst is belangrijk, maar beeld ook…

Natuurlijk moet je tekst triggeren om verder te lezen. Natuurlijk moeten je berichten waarde toevoegen voor je fans. Beeld is op Facebook ook heel belangrijk. Let op met stockfoto’s en beeldrecht. Te vaak gaat dat nog fout. Het mooiste is natuurlijk eigen beeld. En als jij het bedrijf bent, waarom jij dan niet in beeld? Mensen doen zaken met mensen.

Wees authentiek op Facebook

Blijf dicht bij jezelf met je berichten op Facebook. Wees authentiek, wees persoonlijk. En met persoonlijk bedoel ik niet per definitie privé. Facebook is een sociaal platform, mensen willen daar niet zakelijk benaderd worden. Dus met persoonlijk bedoel ik ook je eigen ervaringen. Het is ook goed om de mens(en) achter de onderneming te leren kennen. Geen keiharde marketing of sales dus op je bedrijfspagina.

Schrijf alsof je praat met een persoon

Spreek je publiek aan. Niet in ellenlange zinnen, maar kort en krachtig. De meeste mensen kijken op Facebook via hun mobiel. Schrijf dus vooral ook voor mobiel. De meningen zijn verdeeld over de lengte van de berichten. Verplaats je in de klant. Wil die lange teksten lezen of juist ultra korte teksten. Wat vind je zelf prettig. Voor mijzelf verschilt dat heel erg. Als een onderwerp mij aanspreekt en het is prettig geschreven, dan maakt het mij niet uit hoe lang de tekst is. Je kunt er natuurlijk ook mee experimenteren.

Stel vragen aan je fans

Als je wilt weten wat je publiek bezighoudt, is de meest simpele manier om het ze gewoon te vragen. Het is ook goed om elk bericht af te sluiten met een zogeheten Call to Action. Zet je lezers in de actie stand. Vraag om een reactie.

Wel of geen hashtags

Op Facebook is het niet gebruikelijk om hashtags te gebruiken. Natuurlijk is het mogelijk, maar op de een of andere manier irriteert het op Facebook. Op Instagram daarentegen is het gebruik van hashtags onmisbaar. Let wel op, want te veel hashtags leidt tot minder interactie.

Gebruik emoticons

Gebruik emoticons op Facebook. Ze zijn er niet voor niets. Doe het wel met mate. Zorg dat niet je hele bericht vol staat met deze emoticons. Ook hier geldt dat het op Instagram wat meer geaccepteerd is om meerdere emoticons te gebruiken in je tekst.

Het gebruik van links op Facebook

Ook hier zijn de meningen over verdeeld. Laat je de link nu wel of niet staan in de tekst terwijl eronder al de link en de afbeelding staan die je opgehaald hebt via de website. Er zijn experts die zeggen dat het voor mensen niet heel logisch is om op de afbeelding te klikken en dat ze daarmee doorgeleid worden naar de website. Dat zou er voor pleiten de link te laten staan in de tekst. Dit staat echter wel heel lelijk. En natuurlijk zijn er ook andere experts die zeggen dat je de link juist moet verwijderen omdat het inderdaad niet staat.

Ook hier geldt: test het eens. Iedere doelgroep is verschillend. Ik haal ze tegenwoordig weer weg…

Reageer en stimuleer conversaties

Stel je zit tegenover mij, je stelt mij een vraag en ik reageer niet. Of ik geef juist wel een reactie op een bericht van jou en jij reageert niet op mij. Is toch heel onbeleefd wat mij betreft. Dus…reageer altijd op reacties bij je berichten. Liefst natuurlijk zo snel mogelijk.

Zorg voor interactie

Dit is natuurlijk gerelateerd aan de vorige. Maar hoe zorg je nu voor interactie. Dat doe je door bijvoorbeeld door:

  • kennis te testen
  • Door een zin te beginnen die ze af moeten maken
  • Door te laten reageren op een beeld
  • Tips te delen
  • actueel te zijn
  • Door een poll te maken
  • Door iets weg te geven
  • Door je fans in het zonnetje te zetten
  • Door te vragen in emoticons te reageren

Blijf wel je zelf. Vraag of doe geen dingen om interactie uit te lokken die niet bij je passen.

 

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*