social media voor ondernemers in de financiële dienstverlening
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Social Media TIP #36 – Hoe vaak plaats je berichten?

In Tips on

Ik krijg regelmatig de vraag hoe vaak je nu eigenlijk een bericht moet plaatsen op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram of welk ander social mediakanaal dan ook.

Vervolgens komt dan ook de vraag welk tijdstip goed is om je berichten te plaatsen.

Consistent

Moet je vijf keer per dag iets plaatsen op bijvoorbeeld Facebook zoals sommige experts zeggen? Ik weet het niet. Als jij vijf keer per dag waarde weet toe te voegen voor je volgers, be my guest zou ik zeggen. Plaats je alleen maar om het plaatsen. Doe het dan maar niet!

Het allerbelangrijkste is CONSISTENTIE. En 2x per week is ook consistent. Is het genoeg om dan op het netvlies van je (potentiële) klant te komen? Lastig! Ik denk van niet. Zeker niet omdat er zo ongelooflijk veel berichten in je tijdlijn voorbij komen.

Dus wil je maar twee keer per week een bericht plaatsen op Facebook, realiseer je dan dat je nog meer dan anders je best moet doen om op te vallen met je bericht. Qua tekst en beeld moet het nu echt opvallen. Voor elk social mediakanaal gelden overigens weer andere regels.

Op Facebook en Twitter kun je vaker per dag plaatsen. Ook Instagram en Instagram Stories lenen zich om vaker dan 1x per dag berichten te plaatsen.

Als je vijf keer per dag iets op LinkedIn plaatst, loop je het risico dat mensen dat als ‘spam’ ervaren. LinkedIn is echt een ander social mediakanaal dan Facebook of Twitter.

Tijdstip

Over het meest geschikte tijdstip van plaatsen zijn al bijna wetenschappelijke studies geschreven. Op Facebook kun je bij je statistieken kijken op welke tijdstippen je volgers online zijn.

Je zult zien dat je een soort walvisachtige grafiek krijgt van de dagen en tijden dat je volgers online zijn. Check ook eens per dag en je zult zien dat ook dan de tijdstippen weer afwijken. In mijn geval zou ik eigenlijk ’s avonds rond 21.00 of 22.00 uur moeten plaatsen.

Je zou kunnen testen of je dan vaker interactie krijgt. Ik plaats ook vaak ’s morgens vroeg omdat mijn volgers ook dan relatief vaak online zijn.

Ook op LinkedIn lees je regelmatig discussies over wat het goede tijdstip zou zijn. Ook dat is wederom afhankelijk van je doelgroep.

Het social media dashboard Coosto publiceerde in januari van dit jaar op basis van eigen data het volgende blog.

Ook Transip schreef er een interessant artikel over.

Al deze artikelen zijn gemiddelden. Uiteindelijk moet je zelf uitvogelen wat voor jou het beste werkt afhankelijk van de doelstelling die je hebt met het plaatsen van berichten. Voor bereik gelden weer andere tijden dan voor interactie blijkt ook uit bovenstaande artikelen.

Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*