communicatie, social media & tekst voor ondernemers
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse Tip voor meer zichtbaarheid #1 – Free Publicity – persbericht

In Tips on

free publicity

Heb je een winkel, dan is je etalage je uithangbord. Die moet zo aantrekkelijk zijn dat consumenten/klanten graag bij je naar binnen lopen.

Als die winkel gevestigd is in het fraaie winkelgebied/centrum van je stad of dorp dan is het ook al makkelijker om op te vallen. Is je bedrijf gevestigd op een industrieterrein, dan moet je al wat meer moeite doen om de mensen naar je toe te trekken.

Heb je een bedrijf dat diensten aanbiedt, zoals mijn eigen bedrijf bijvoorbeeld, dan zet je ander middelen en kanalen in om zichtbaar te worden en te zijn voor mijn doelgroep.

Tot zover alle open deuren…;-)

Ik ga jullie vanaf deze plek allerlei tips geven, van logisch tot meer ingewikkeld, om bij je doelgroep zichtbaar te zijn en blijven.

Ik trap af met een persbericht.

Gratis publiciteit

Een persbericht is in principe ‘gratis’ publiciteit. Voordat je een persbericht de deur uit stuurt, moet je wel een aantal zaken goed op een rijtje hebben:

  • Heb je ook daadwerkelijk nieuws te melden
  • Wie is je doelgroep met dit persbericht
  • Welke (vak)media stuur je het toe

Nieuws te melden

Klinkt als een open deur, maar dit gaat zo vaak fout. Als journalist heb ik duizenden persberichten voorbij zien komen en de meeste waren bagger. Vaak is het een ongelooflijk reclameverhaal en wordt er gestrooid met superlatieven in de trant van: uniek, fantastisch, nooit eerder vertoond  en ga zo maar door. Niet doen! Daar prikken redacties zo doorheen.

De opbouw van je persbericht

Wees realistisch in je persbericht. Zorg voor een triggerende kop die uitnodigt tot verder lezen. In het intro moet het nieuws staan. De rest van het persbericht is aanvullende informatie. Zorg ook voor een aantal realistische quotes in je persbericht. Als die goed zijn, scheelt dat de redactie weer een telefoontje. Als het gaat om cijfers, zeg dan niet dat je omzet met 50% is toegenomen, maar geef daadwerkelijk concrete cijfers. Of dat je een groei van 75% hebt gemaakt…Dat zegt namelijk helemaal niets.

Weet ook dat redacties ongelooflijk veel persberichten dagelijks binnenkrijgen. Je moet dus opvallen.

Wie wil je bereiken

De tweede belangrijke vraag die je jezelf moet stellen als je een persbericht uitstuurt, is wie je wil bereiken. Zijn dat de inwoners van je dorp/stad, zijn dat vakgenoten, zijn dat beoogde klanten. Als je dat weet, weet je ook welke (vak)media je moet benaderen met je persbericht.

Welke media

Als je het antwoord op de vorige vraag helder hebt voor jezelf, dan is het daarna zaak dat je inventariseert welke media in aanmerking komen.

Zorg dat je een bijgewerkte perslijst hebt. Liefst op naam van de betreffende redacteur. Stuur een persoonlijke tekst mee en zorg voor relevant beeldmateriaal. Verstuur je niet vaak persberichten en is het een overzichtelijk medialandschap dan heb je aan een bijgewerkte excellijst voldoende.

Heb je nog geen perslijst, dan kan de website van Handboek voor de Pers uitkomst bieden. Klik rechts op de pagina onder Index op ‘zoekopdracht’. De rest wijst zich vanzelf.

Uiteraard zijn er ook bedrijven die, uiteraard betaald, monitoren hoe je persbericht het doet, of je bericht geopend is en nog veel meer. In 2016 verrichtte het bekende platform Frankwatching een onderzoek naar het uitbesteden van perslijsten. Dit wordt overigens pas echt interessant als je veel persberichten verstuurd.

Vaak kom je met een simpele Google Alert op je bedrijfsnaam al heel ver om te zien of je persbericht is opgepikt.

Verspreiden

Het loont ook de moeite om je persbericht op je website te delen en te voorzien van social media icoontjes zodat het ook gemakkelijk door anderen gedeeld kan worden.

Het schrijven van een goed persbericht is de eerste uitdaging er vervolgens voor zorgen dat het persbericht bij je doelgroep in beeld komt, is de tweede grote uitdaging.

Heb je hulp nodig? Ik help je graag!

Onderstaand blog publiceerde ik in 2013!

Ik wil publiciteit…

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*