communicatie, social media & tekst voor ondernemers
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse TIP voor meer zichtbaarheid #5 – Ben jij al beroemd?

In Tips on

beroemdIk hoor het je denken: Ben jij al beroemd? Wat is dat nu weer voor vraag? Het heeft alles te maken met zichtbaarheid. En dat is waar een groot deel van mijn tips over gaan. Zichtbaar worden en blijven.

Eén manier om ‘beroemd’ te worden, is door bijvoorbeeld een column of een blog te verzorgen in de plaatselijke krant. Zorg wel dat ze ook een foto van je plaatsen. Voordat je nu meteen in de ‘pen’ klimt om de plaatselijke krant te benaderen, moet je jezelf een paar dingen afvragen, zoals bijvoorbeeld:

  • Behoort de lezer van de plaatselijke krant tot mijn doelgroep?
  • Heb ik voldoende inspiratie en tijd om wekelijks/maandelijks waarde te creëren voor de lezer van de krant?
  • Wat wil ik ermee bereiken?
  • Kan ik het zelf?
  • Hoe pak ik het aan?
  • Wat levert het mij op?

Mijn doelgroep

De lezers van de plaatselijke krant zijn in 99 van de 100 gevallen allereerst de inwoners van jouw dorp, gemeente of stad. Dat is dus een breed en gemêleerd gezelschap van mensen, variërend in leeftijd, opleiding, werkend, niet-werkend, eigen baas, gepensioneerd, man, vrouw et cetera.

Ben jij hypotheekadviseur dan denk ik zomaar dat jij met jouw expertise veel waarde kan toevoegen voor de inwoners van jouw gemeente. Datzelfde geldt ook voor makelaars en verzekeringsadviseurs. Maar ook voor belastingadviseurs, marketeers, tekstschrijvers, bakkers, slagers, coaches, schoonheidsspecialistes, tandartsen, huisartsen en zo zijn er nog veel meer op te noemen.

Kortom jouw doelgroep zit er al snel tussen. Dat is dus een kans.

Voldoende inspiratie

Tweede belangrijke vraag is of je voldoende inspiratie en tijd hebt om dit wekelijks of maandelijks te doen. Ik weet bijna zeker van wel.

Ik spreek in mijn werk regelmatig ondernemers die op een bak aan kennis en ervaring zitten, maar dat zelf niet zo zien. Voor hun gesneden koek en daarom wordt het vaak niet als interessant gezien om erover te schrijven voor hun doelgroep. Dat is echt een denkfout.

Je moet het wel toegankelijk schrijven en je vooral verplaatsen in de lezer. Wat zou hij/zij over jouw product of dienst willen weten. Welk probleem los je op? Waarmee kan jij de lezer helpen? LET OP: Geen reclame maken.

 Wat wil ik ermee bereiken?

Je wil allereerst bewustwording creëren over een bepaald onderwerp, waarde toevoegen voor de lezers van je column/blog. Je wilt ze attenderen op bepaalde mogelijkheden, oplossingen. Je wilt ze helpen. En natuurlijk wil je ook op het netvlies komen bij de lezers. Zodat zij op het moment dat jouw expertise voor hun belangrijk wordt, ze meteen aan jouw denken.

Kan ik het zelf?

Een typisch geval van waar een wil is, is een weg. Iedereen kan schrijven. Dat hebben we op de lagere school geleerd. En nee, niet iedereen is in staat om meteen een fraai artikel, column of blog te schrijven. Dat vergt tijd en inzet en vooral veel doen.

Tijd en vaardigheid is waar het vaak aan ontbreekt bij ondernemers. Het behoort niet tot je ‘core business’ om het maar eens in goed Nederlands te zeggen. Belangrijk is dat je het nut ervan inziet. Dat je ziet dat een blog of een column ervoor zorgt dat mensen jou gaan (h)erkennen als de expert op jouw vakgebied. Als je dat punt bereikt hebt, komt de vraag aan de orde of je het zelf gaat doen of dat je het uitbesteedt.

Een aantal van mijn klanten ziet het nut in van het regelmatig publiceren van een blog. De expertise zit in hun hoofd, het kost ze alleen heel veel tijd om het op papier te krijgen. En die tijd willen ze er niet aan besteden, want het behoort niet tot hun kernactiviteit. Dan bellen ze mij op en ben ik hun ghostwriter.

Hoe pak ik het aan?

Het snelst is natuurlijk de telefoon pakken en bellen met de redactie van de plaatselijke krant. Het is wel zaak dat je dat gesprek goed voorbereidt. Zo maar lukraak bellen, gaat het waarschijnlijk niet worden. Bestudeer goed de inhoud van krant. Welke columns worden er al geschreven? Maak helder welke expertise en waarde jij kunt toevoegen aan de krant. Plaatselijke kranten draaien op de advertentie-inkomsten. Je moet van goede huizen komen wil de redactie een deel van hun kostbare ruimte vrijmaken voor jouw column. Je moet dus echt waarde toevoegen, niet alleen voor de lezers van de krant, ook de redactie moet ervan overtuigd zijn dat het een waardevolle toevoeging is die door hun lezerspubliek gewaardeerd zal worden.

Wat levert het mij op?

Dit is natuurlijk een inkoppertje. Het levert je zichtbaarheid op. Mensen gaan je herkennen op straat. Zorg dus altijd dat er een foto van jou bij je blog staat. Doordat jij blogs/columns schrijft, zal bijvoorbeeld de krant je ook gaan benaderen als ze een mening of een quote nodig hebben over een onderwerp dat jouw expertise raakt. Zo kom je nog meer in beeld. En geloof mij: het werkt! Uiteindelijk ga je er klanten aan overhouden. Jij wordt een lokale beroemdheid!

In een volgende tip ga ik in op de techniek van het schrijven van een column/blog.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*