communicatie, social media & tekst voor ondernemers
Bel 06 5050 4461

Wekelijkse TIP voor meer zichtbaarheid #9 – Welk tijdstip plaats jij je berichten?

In Tips on

tijdstipWat is beste tijdstip?

Vorige week kreeg ik via mijn website een vraag naar aanleiding van mijn tip over het werken met een contentkalender. Die vraag ging vooral over of je op vaste dagen en tijdstippen je berichten moest plaatsen of dat je daarmee moest variëren.

Vast dagen en tijden is bijvoorbeeld: elke dinsdag- en donderdagavond om 22.00 uur. Variatie is uiteraard op andere dagen of op dezelfde dagen maar andere tijdstippen.

En zoals altijd is daar geen vast stramien voor.

Er zijn een aantal zaken die je voor jezelf moet onderzoeken.

  • Op welke dagen is je doelgroep het meest actief op bijvoorbeeld Facebook?
  • Op welke tijdstippen zijn ze het meest actief?

Facebook

In Facebook heb je onder statistieken de mogelijkheid om te zien wanneer jouw volgers het meest actief zijn. Als je op je bedrijfspagina klikt op statistieken en vervolgens in de linker kolom op ‘Berichten’, dan krijg je te zien wanneer je fans online zijn.

Zo zie je in één oogopslag op welke dagen je fans het meest online zijn en in de ‘walvis’ zie je het tijdstip wanneer ze het vaakst online zijn. In mijn geval is Woensdag de beste dag en het tijdstip is dan vooral ’s avonds rond de klok van 21.00 uur.

Dus ik zou mijn berichten op Facebook vooral op woensdagavond rond de klok van 21.00 uur moeten plaatsen.

Maar zoals je ook ziet in onderstaande afbeelding is dat ze op woensdag ook ’s morgens eerder online zijn, zo tussen 7.00 en 8.00 uur.

FacebookTesten

Mijn advies: ga het testen. Publiceer je berichten op wisselende dagen en wisselende tijdstippen en kijk wanneer je de meeste likes en interactie krijgt. En ook dan heeft het vooral te maken met de soort berichten die plaatst. Je zult zien dat video bijvoorbeeld hoger scoort dan alleen tekst met beeld.

LinkedIn

LinkedIn is natuurlijk het meest zakelijke sociale netwerk en daardoor lijkt het alsof je je berichten vooral overdag moet plaatsen want dan is iedereen daar actief. Uit een test van de social media monitoring tool Coosto blijkt dat de interactie op LinkedIn vooral ’s avonds rond een uur of 19.00 ligt. Verder blijkt ook dat de maandag, zaterdag en zondag geen beste dagen zijn om iets op LinkedIn te plaatsen.

Ook hier is het advies: ga het testen voor jezelf.

Coosto onderzocht het ook voor de andere social mediakanalen. Het artikel geeft een richtlijn, niet meer en niet minder. Bovendien willen ze natuurlijk ook dat je hun tool gaat gebruiken.

Voordelen van vaste dagen en vaste onderwerpen

Je maakt het vooral jezelf makkelijk door uit te gaan van vaste onderwerpen voor vaste dagen en tijdstippen. Elke maandag een Tip, elke dinsdag een Quote, elke woensdag een video. Op donderdag gaan we terug in de tijd met een ThrowbackThursday en op Vrijdag gaan we lekker het weekend in, om maar wat te noemen.

Daarnaast kan het natuurlijk ook voor je doelgroep goed zijn om te weten dat jij bijvoorbeeld elke woensdagochtend om 10.00 een Facebook Live doet of een Instagram Live. Dan weten ze wanneer ze kunnen intunen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*